سقف شیشه ای skylight

با توجه به پـیشرفت روز افزون صـنعت آلومینـیوم و تلفـیق مهندسی سازه و این صنعت و دستاوردهای جدید تکنولوژیکی تولید اقلام و اتصالات، محصول آلومینیومی ( درب و پنجره نم ) با ضریب اطمینان قابل قبولی در اختیار مصرف کنندگان ، کارفرمایان و معماران بناها قرار گرفته است .
اجرای جداره های نورگذر در سقفها و تلفیق این نوع فضاها با سازه های اصلی بنا امروزه در دستور کارمعماران با تجربه و معماران جوان قرار گرفته است . در این گفتار سعی خواهیم نمود اشاره ای به این مبحث داشته باشیم .

امروزه و به صورت مستـمر اخـبار متعـددی در خصـوص تولیـد شیشـه هایی با قابلـیتهای فـنی بالا در اختیار ما قرار میگیرد.بهبود مؤلفه هایی از جمله: LR /UV /HGC /SC /U-VALUE و امکان تولید شیشه های لمینت،نشکن و مقاوم در برابر ضربه ، امکان استفاده وسیع شیشه رابراحتی براحتی فراهم نموده است ، حتی در سقفهای بناها ، لیکن جهت نگهداری این شیشه ها مطمئناً به محصول دیگری نیز نیاز داریم که تمـام وظایـف یک سقف استاندارد را نیز داشته باشد.Sky light های آلومینیومی در این خصوص راهگشای بسیار مناسبی هستند.

 

– در فضـاهایی که جـهت پوشـانیدن سقـف از سـازه فضـایی استـفاده می شود .جهت پوشانیدن اینگونه فضاها از سـازه های Sky light استفاده می گردد.
– در فضاهایی مانند گنبدها و طاقها نیز میتوان ازسیستم های Sky light به راحتی بهره گرفت .
– با کمتر شدن فضاهای سبز در شهرها ساخت ساختمانهای اکولوژیکی ، در ساخت و سازهای شهری نمود بیشتری پیدا نموده است . با افزایش ارتفاع و دوری از فضاهای سبز برای واحدهایی که در این ارتفاع قرار می گیرند ایجاد تراسهایی که بتوان در آنها از فضای سبز اسـتفاده نمود
امـری لازم به نظر می رسـد . Sky light ها در ایـن خـصـوص نیـز به کمـک تکنـولوژی آمـده و تراسهـایی با این ویـژگـی را مـیتـوان با کمک Sky light ها ایجاد نمود . البته این سازه ها به جز ایجاد فضاهایی دلپذیردر داخل بناها زیبایی دو چندانی نیز از لحاظ اسـتاتیـکی به سـازه بنـا می بخشد .

در طراحی سقفها ) اینگونه پوششها )عواملی مؤثر هستند از جمله :

۱-فاکتورهای بیرونی
۲- فاکتور معماری و فرهنگ بومی
۳- نوع سازه و کاربری بنا
۴- نوع معماری بنا ویا نوع جریان روح معماری بنا
۵- امکان استفاده از مصالح مطابق استاندارد ( سقفهای شیشه ای محاسبه شده و استاندارد )
۶- رعایت مقررات ملی ساختمان

 

سقفها یکی از قسمتهای جدانشدنی یک ساختمان می باشد ، چه از لحاظ سازه ای چه از لحاظ زیبایی. ایستایی، آب بندی و هوابندی ، مقاومت حرارتی و… ، البته از لحاظ سازه ای و محاسبات مهندسی نیز بسیار حساس و مهم می باشند .
با استفاده از سازه های Sky light در بناهایی که درحال ساخت هستند( البته با رعایت اصول معماری، بومی وفرهنگی ،سازه ای،منطقه ای ) سقـفهایـی زیـبا و امن را میتـوان ایجـاد نمود .ودر بناهـایی از جمله مـراکز تجاری ، علمی و آموزشی ، مسکونی ، اداری، و صنعتی وتجاری.
میتوان از اینگونه سازه ها جهت هدایت بیشترنور به داخل فضا و زیبایی معماری بنا بهره مند گردید. رعایت سر فصلهای مهم ازجمله ، محاسبات زلزله – باد – برف و وزن شیشه ها همانند سیستم های رایج کرتین وال امری ضروری می باشد .

اجرای حجم های وسیع با سطح نورگذر بزرگ به راحتی قـابل محـاسبه و اجرا می باشد . الـبته فاکتورهایی از جـمله نوع سیسـتم انتخـابی در خصـوص Sky light ، نحوه آب بنـدی ( استـفاده از چسبـهایی با استـانداردهای لازم در این خصوص ) و مجری با سابـقه اجرایی و اطلاعـات مهندسی با تجربه اجرایی ، در این خصوص نقش مؤثری را ایفا مینماید . هم اکنون در کشور شرکتهای معدودی هستند که (با رعایت فاکتورهای ذکر شده در بالا محاسبات سازه ایی Sky light ها در فـضاهای وسیـع
به همراه سازه های فضایی) این سرویس ها را دراخـتیارکارفرمایان محتـرم قرار می دهند . شرکـتهایی نیز با عـدم اطلاعات مهـندسـی دقیـق سعی در کپی برداری و اجرای کار به صورت کاملا تجاری با حذف مؤلفه های اساسی ایـنگونه سـیستـم ها در تلاش هستند بخشی از این بازار جدید را در اختیار داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جهت اطلاع و خرید محصولات با شماره تلفن روبرو تماس بگیرید 09132075413
+