مقالات

 

شیشه های امنیتی

مزایای استفاده از شیشه ضد گلوله

این شیشه جایگزین و مکمل خوبی برای سایر روش های ایمن سازی ساختمان نظیر حفاظ و نرده است . با استفاده از این شیشه می توان هم از وجود سطوح بزرگ شفاف در نمای ساختمان و هم از ایمنی بسیار بالا بهره برد. شیشه ضد گلوله مقاوم در برابر سرقت و گلوله محسوب می شود.

با توجه به استفاده از طلق های PVB ، PU و EVA ، این شیشه عایق بسیار مناسب پرتوهای مخرب UV بوده به طوری که از عبور بیش از ٩٩٪ پرتوهای UV جلوگیری می کند.

شیشه ضد گلوله اصولا شیشه ایمن در شرایط زلزله محسوب می شوند. در شرایط زلزله ممکن است این شیشه ها بشکنند، اما، پس از شکسته شدن در قاب پنجره باقی می مانند و آسیبی به ساکنین نمی زنند.

با توجه به ضخامت قابل توجه و لایه های طلقی که در شیشه ضد گلوله استفاده می شود ، این شیشه عایق بسیار موثر صدا محسوب می شود. نسبت به شیشه های تکجداره معمولی، شدت صدای عبوری از شیشه ضد گلوله کمتر از یک سوم است.

 

قابلیت حفاظت شیشه های مقاوم در برابر گلوله ( شیشه ضد گلوله)

هنگامی که گلوله شلیک شده به سطح شیشه ضد گلوله برخورد می کند، لایه شیشه بیرونی سوراخ می شود اما لایه پلی کربناتی داخلی انرژی گلوله را جذب می کند و فشار آن را پخش می کند و بنابراین گلوله قادر به خارج شدن از آخرین لایه نمی باشد. یعنی نمی تواند شیشه را بشکافد و به هدف پشت آن اصابت کند.

برخی از شرکت ها محصولی را با عنوان ” شیشه های ضد گلوله یک طرفه” تولید نموده اند. این محصول طوری طراحی شده است از ورود گلوله جلوگیری می کند اما همزمان امکان تیراندازی از داخل به بیرون جهت دفع مهاجمین وجود دارد.

در این محصول از شیشه های تقویت شده که پس از برخورد خرد می شوند و  همچنین مانند سایر شیشه های ضد گلوله، از لایه پلیمری مقاوم استفاده می شود. شیشه تقویت شده، لایه بیرونی این محصول را تشکیل می دهد که پس از برخورد گلوله به سطح آن خرد شده و با این کار و نیروی ناشی از گلوله را پخش میکند و سپس لایه پلیمری داخلی این انرژی را جذب می کند و مانع از نفوذ گلوله می شود. این درحالیست که گلوله شلیک شده از داخل قبل از شکستن شیشه به راحتی لایه پلیمری را سوراخ کرده و بعد شیشه را شکسته و خارج می شود، تنها کمی از سرعت گلوله کاسته خواهد شد.

مکانیزم حفاظت شیشه ضد گلوله

هنگامی‌که گلوله شلیک شده و به شیشه برخورد می‌کند لایه بیرونی و ابتدایی شیشه در اثر اصابت گلوله به‌سرعت سوراخ می‌شود؛ اما لایه PVB که در داخل شیشه ابتدایی و شیشه بعدی قرار دارد انرژی و فشار وارده را جذب خود می‌کند به همین دلیل گلوله دیگر توانایی خروج از آن لایه را ندارد و نمی‌تواند از لایه‌های بعدی عبور کند و به هدف اصابت نماید.

در برخی از موارد تولید شیشه ضد گلوله به‌گونه‌ای است که می‌توان از داخل شیشه مهاجمان را مورد هدف قرار داد تا گلوله به آن‌ها اصابت کند. ولی از خارج شیشه این فرایند اتفاق نمی‌افتد، مکانیزم حفاظت شیشه ضد گلوله در ساخت این شیشه‌ها در سمت داخلی شیشه به‌گونه‌ای طراحی‌شده که هنگام برخورد گلوله به شیشه، لایه پلیمری را به راحتی شکافته و از شیشه عبور می‌کند؛ اما از خارج شیشه هنگام برخورد گلوله با شیشه انرژی و فشار گلوله توسط پلیمر داخلی جذب می‌شود و مانع عبور گلوله به داخل می‌شود.

 

آیا عواقب ضد گلوله نبودن شیشه ها را می دانید

شیشه ضد گلوله جهت ضد سرقت، شیشه ی مقاوم در برابر ضربات می باشد. شیشه ضد سرقت از چندین لایه شیشه ساخته شده است. برای چسپندگی شیشه ها به یکدیگر از لایه PVB استفاده شده است که باعث می شود به هنگام ضربه و در صورت شکستن شیشه ها، شیشه ها در جای خود خرد شده و به هیچ عنوان از یکدیگر جدا نمی شوند؛ به همین دلیل شیشه ضد گلوله جهت سرقت، به هیچ عنوان شکسته نمی شود.

از شیشه ضد گلوله جهت ضد سرقت می توان در مکان هایی که امنیت اهیمت بسیار بالایی دارد، استفاده کرد. شیشه ضد سرقت که نوعی شیشه لمینت می باشد، کاربرد های متنوعی دارد که مهمترین کابرد آن، استفاده به عنوان ویترین فروشگاه ها می باشد. در صورت بروز سرقت از فروشگاه ها، به هیچ عنوان نمی توان از راه شکستن ویترین که از شیشه ضد سرقت ساخته شده است به داخل فروشگاه نفوذ کرد.

مغازه سطح شهر نیز از خطر سرقت در امان نیستند و احتمال سرقت بیشتری نسبت به سایر فروشگاه ها دارند. شکستن شیشه های معمولی و یا حتی سکوریت در مدت زمان بسیاری اندکی قابل انجام می باشد. برای جلوگیری از هرگونه اتفاق، استفاده از شیشه ضد ضد گلوله جهت سرقت مغازه بهترین راه حل می باشد. شیشه ضد سرقت مغازه را می توان در تمامی مغازه هایی که از درب یا ویترین شیشه ای استفاده می نمایند پیاده سازی نمود.

شیشه های ساختمانی

شکستن شیشه سکوریت

شیشه خام بعد از فرایندی که روی آن انجام می‌شود به کوره با درجه حرارت بسیار بالا انتقال می‌یابد تا به نقطه ذوب رسیده سپس با وارد کردن شوک حرارتی دمای آن را به‌ صورت ناگهانی کاهش می‌دهند که این امر موجب می‌شود تا مقاومت مکانیکی شیشه افزایش چشم‌گیری داشته باشد. مقاومت مکانیکی که در شیشه به وجود می‌آید باعث می‌شود تا دارای مقاومت بالایی بر اثر ضربه و فشار را داشته باشد.
به دلیل مقاومت بالایی که شیشه سکوریت دارد به‌سادگی نمی‌شکند. در بررسی علت شکستن شیشه سکوریت می‌توان بیان کرد: هنگامی ‌که مهروموم‌های متمادی از استفاده شیشه گذشته باشد درصورتی‌که ضربه‌ای با فشار زیاد به گوشه‌ای از شیشه وارد گردد موجب می‌شود تا شیشه دارای خش و ترک گردد که در این صورت ترک شیشه به‌ کل شیشه منتقل ‌شده و به‌یک‌باره و به‌صورت پودر شیشه‌بر روی زمین فرود می‌آید. شیشه سکوریت هنگام شکستن به قطعات ریز و صیقلی تبدیل می‌شود که از آسیب جسمی جلوگیری می‌نماید.
از دیگر علت شکستن شیشه سکوریت می‌توان به وارد کردن فشار بسیار بالا که قدرت انتقالی این فشار بالا باشد امکان شکستن و آسیب دیدن شیشه وجود دارد.

دلیل شکستن شیشه سکوریت

شیشه های معمولی به راحتی و با یک ضربه آرام نیز می شکنند و به قطعات ریز و درشت تبدیل می شوند. شیشه معمولی در صورتی که شکسته شود، قطعات شیشه به یک شیء برنده تبدیل می شوند که در صورت عدم توجه در هنگام جمع آوری شیشه های شکسته شده، احتمال آسیب رساندن به شما را خواهد داشت و باید دقت نمود تا از کوچکترین آسیبی به خودتان و سایرین جلوگیری نمایید. شیشه سکوریت به راحتی شیشه های معمولی شکسته نمی شود مگر از لبه ها ضربه بخورد. لبه های شیشه سکوریت بسیار شکننده می باشند و از این طریق، این شیشه ها شکسته می شوند. غیر از ضربه از لبه های شیشه سکوریت، ضربات بسیار محکم نیز می تواند این شیشه ها را بشکند. بعد از شکسته شدن شیشه سکوریت، به قطعات ریز صیغلی تبدیل می شوند که برنده نیستند و بدون کوچکترین آسیبی می توان آنها را جابجا کرد. به هنگام شکسته شدن شیشه سکوریت، این شیشه به طور کامل شکسته شده و بعد از شکسته شدن پرتاپ نمی شوند و در جای خود به زمین ریخته می شوند.

خودکشی شیشه سکوریت چیست؟

در عموم مردم این ذهنیت وجود دارد که شیشه ی سکوریت از نوع نشکن می باشد و یا تحت شرایط خیلی سختی این اتفاق می افتد ولی در واقع این ذهنیت اشتباه می باشد و ممکن است به همان دلایلی که شیشه خام می شکند این اتفاق برای شیشه سکوریت هم بیفتد. فقط تفاوت شیشه سکوریت با شیشه ی خام در این است که  شیشه سکوریت تا قبل از شکستن فشار بیشتری را نسبت به شیشه ی خام تحمل می نماید. گاهی ممکن است بدون هیچ ضربه ی وارد شده به شیشه سکوریت شیشه کاملا پودر شده و یا به اصطلاح عموم خودکشی شیشه رخ بدهد. ممکن است در ظاهر هیچ اتفاقی نیفتاده باشد. ولی  قطعا این امر بدون هیچ علتی امکان پذیر نیست. عواملی که ممکن است باعث خودکشی شیشه شود عبارتند از: ایجاد گرما و سرما در شیشه، وجود ناخالصی در متریال شیشه، قاب بندی نامناسب شیشه، شکستگی های کوچک که در هنگام نصب شیشه به وجود آمده و عواملی از این قبیل می باشد.

امنیت آسانسورهای شیشه سکوریت چگونه حاصل می گردد؟

با ظهور نسل جدید شیشه ها که خاصیت نشکنبودن آنها ( شیشه سکوریت )  باعث شده تمامی محدودیت های آن از بین برود، شیشه ها برای هر فضا و نمایی قابل استفاده شدند و با قدرت بیشتری در دنیای معماری ظاهر شده  اند. سقف، کف، دیوارها ، پله ها ، نرده ها ، درب ها ، پارتیشن ها ، نماهای داخلی و هر فضایی که در ساختمان ها وجود دارد به  وسیله ی شیشه های سکوریت  قابل طراحی و ساخت هستند و دست معماران و طراحان از هر نظری باز است ولی از مدرن ترین نماهایی که اخیرا بسیار توجه معماران و کارفرمایان ساختمان ها به خصوص سازه های لوکس و مدرن قرار گرفته است طراحی آسانسورهای شیشه ای است که نمای بی نظیری را به ساختمان ها می بخشد و در زیبایی آن تاثیر به سزایی دارد.

شیشه سکوریت  به قدری انعطاف پذیر و خاص است که با آن می توان هر ایده ای را خلق کرد. شاید کسی فکرش را نمی کرد که روزی  آسانسور ها از حالت قدیمی و بسته ی خود خارج شوند و در یک فضای تماما شیشه ای قرار بگیرند. آسانسورهای شیشه ای برای هر ارتفاعی قابل استفاده و اجرا هستند و برای طراحی و ساخت آنها هیچ محدودیتی وجود ندارد.

جنس شیشه ی آساسنسوری  که برای کابین آسانسورهای شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرد از نوعی شیشه ی سکوریت و بسیار مقاوم به نام شیشه ی لمینت می باشد. شیشه ی لمینت همان شیشه ای است که برای ساخت شیشه ی جلوی اتومبیل و نماهای شیشه ای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه از ساختاری بسیار مقاوم و محکم در برابر ضربه و فشار برخوردار است و اگر تحت فشار و ضربه ی  بسیار شدید قرار بگیرد به هیچ وجه در اثر شکستن فرو نمیریزد بلکه شیشه در سر جای خود به صورت ثابت پابرجا باقی می ماند و فقط رگه های ترک بر روی آن دیده می شود. درست مانند شیشه های جلوی اتومبیل که به هنگام آسیب دیدن در حین تصادفات رانندگی فقط ترک می خورد و به هیچ عنوان نمیشکند.

وجود همین ویژگی باعث شده که شیشه سکوریت لمینت  مناسب ترین و ایمن ترین نوع شیشه  برای طراحی کابین آسانسورهای شیشه ای به شمار بیاید و امنیت آن را به بهترین شکل ممکن تامین کند.

همچنین شیشه سکوریت لمینت  شرکت الماس شیشه جهان نما با گذشت زمان دچار سایش ، خط و خش و به طور کلی دچار فرسایش نخواهند شد و همیشه حالت ظاهری اولیه ی خود را حفظ می کنند

به طور کلی شیشه ی آسانسور باید بالاترین درجه ی کیفیت ، ایمنی ، شفافیت ،مقاومت و استحکام را داشته باشد.

شیشه سکوریت لمینت  که برای طراحی کابین آسانسورهای شیشه ای مورد استفاده قرار میگیرند به راحتی قابل شستشو هستند و هیچگونه آثاری از رنگ پریدگی و تغییر رنگ با گذشت زمان بر روی آنها دیده نمی شود. همچنین این شیشه ها در برابر گرما و حرارت هم بسیار مقاوم هستند و در حین وقوع حوادثی مانند آتش سوزی ایمنی خود را حفظ می کنند.

تفاوت شیشه لمینت و شیشه سکوریت

به منظور تشخیص شیشه لمینت از شیشه سکوریت باید با تفاوتها و شباهت¬های بین آنها آشنا شویم. به همین منظور این دونوع شیشه را از لحاظ موارد زیر مورد بررسی قرار می دهیم:

۱- وزن شیشه:

یک شیشه لمینت دولایه بدلیل آنکه از دو شیشه تخت و یک لایه طلق PVB تشکیل شده است، نسبت به شیشه سکوریت و ساده تک جداره سنگین تر است. اما در مقایسه با شیشه سکوریت دوجداره و شیشه فلوت دوجداره به میزان کمی اختلاف وزن دارد.

۲- میزان ایمنی:

یکی از ویژگی های مهم شیشه سکوریت تحمل فشار شیشه می باشد. میزان تحمل فشار در شیشه سکوریت بسیار بالا می باشد عوامل مهمی در تعیین میزان تحمل فشار شیشه تاثیر گذار می باشد؛ به عنوان مثال صحیح بودن مراحل تولید شیشه سکوریت، نوع کوره تولید شیشه و حتی میزان ضخامت شیشه در میزان تحمل فشار شیشه تاثیر گذار است. اما باز هم شیشه های لمینت، امنیت و ایمنی بالاتری نسبت به شیشه سکوریت دارد. درست است که شیشه سکوریت در برابر ضربه مقاومت بالایی از خود نشان می دهد، اما در انتها شکسته می شود و فرو می ریزد. اما شیشه لمینت پس از شکسته شدن نیز بعنوان یک مانع فیزیکی مانع ورود افراد به ساختمان می شود. به همین دلیل در بانک ها، مراکز امنیتی و نگهداری از اشیا با ارزش بهتر است از شیشه لمینت استفاده شود.

۳- رنگ و شفافیت:

میزان شفافیت شیشه سکوریت با شیشه های معمولی یکسان است اما شفافیت و رنگ شیشه لمینت به لایه pvb استفاده شده در بین دو لایه شیشه بستگی دارد.

۴- شکسته شدن:

شیشه لمینت بعد از شکسته شدن به دلیل وجود طلق pvb فرو نمی ریزد اما شیشه سکوریت در هنگام شکست به قطعات ریزی تقسیم می شود و فرو میریزد که این قطعات ریز به صورت گرد شده و بدون لبه های تیز می باشد. در شیشه های ساده شکست شیشه بسیار خطرناک یوده و شیشه ها با لبه های تیز و خطرناک فرو می ریزد به همین دلیل در شیشه های با ابعاد بهتر است از شیشه سکوریت استفاده شود و اگر حساسیت و ایمنی بیشتری مدنظر است شیشه لمینت گزینه بسیار مناسبی است.

۵- قابلیت تغییر یا برش:

هر دونوع شیشه سکوریت و لمینت قابلیت تغییر و برش پس از تکمیل فرآیند تولید را ندارند. به همین سبب تغییراتی مانند تغییر ابعاد، سوارخ کاری، لول زنی و برش های خاص قبل از عملیات سکوریت شدن و لمینت شدن باید صورت گیرد.

۶- مقاومت در برابر ضربه:

مقاومت و استحکام شیشه لمینت و شیشه سکوریت نسبت به شیشه ساده بسیار بیشتر است. در صورتی که شیشه لمینت از شیشه سکوریت تولید شده باشد، مقاومت آن بالاتر از شیشه سکوریت است. اما در صورتیکه دو شیشه بکار رفته در شیشه لمینت از شیشه ساده باشد، مقاومت آن نسبت به شیشه سکوریت کمتر است. شیشه نشکن یا سکوریت نسبت به شیشه ساده ۴ بار مقاوم تر است.

نمای اسپایدر

سقف شیشه ای skylight

با توجه به پـیشرفت روز افزون صـنعت آلومینـیوم و تلفـیق مهندسی سازه و این صنعت و دستاوردهای جدید تکنولوژیکی تولید اقلام و اتصالات، محصول آلومینیومی ( درب و پنجره نم ) با ضریب اطمینان قابل قبولی در اختیار مصرف کنندگان ، کارفرمایان و معماران بناها قرار گرفته است .
اجرای جداره های نورگذر در سقفها و تلفیق این نوع فضاها با سازه های اصلی بنا امروزه در دستور کارمعماران با تجربه و معماران جوان قرار گرفته است . در این گفتار سعی خواهیم نمود اشاره ای به این مبحث داشته باشیم .

امروزه و به صورت مستـمر اخـبار متعـددی در خصـوص تولیـد شیشـه هایی با قابلـیتهای فـنی بالا در اختیار ما قرار میگیرد.بهبود مؤلفه هایی از جمله: LR /UV /HGC /SC /U-VALUE و امکان تولید شیشه های لمینت،نشکن و مقاوم در برابر ضربه ، امکان استفاده وسیع شیشه رابراحتی براحتی فراهم نموده است ، حتی در سقفهای بناها ، لیکن جهت نگهداری این شیشه ها مطمئناً به محصول دیگری نیز نیاز داریم که تمـام وظایـف یک سقف استاندارد را نیز داشته باشد.Sky light های آلومینیومی در این خصوص راهگشای بسیار مناسبی هستند.

– در فضـاهایی که جـهت پوشـانیدن سقـف از سـازه فضـایی استـفاده می شود .جهت پوشانیدن اینگونه فضاها از سـازه های Sky light استفاده می گردد.
– در فضاهایی مانند گنبدها و طاقها نیز میتوان ازسیستم های Sky light به راحتی بهره گرفت .
– با کمتر شدن فضاهای سبز در شهرها ساخت ساختمانهای اکولوژیکی ، در ساخت و سازهای شهری نمود بیشتری پیدا نموده است . با افزایش ارتفاع و دوری از فضاهای سبز برای واحدهایی که در این ارتفاع قرار می گیرند ایجاد تراسهایی که بتوان در آنها از فضای سبز اسـتفاده نمود
امـری لازم به نظر می رسـد . Sky light ها در ایـن خـصـوص نیـز به کمـک تکنـولوژی آمـده و تراسهـایی با این ویـژگـی را مـیتـوان با کمک Sky light ها ایجاد نمود . البته این سازه ها به جز ایجاد فضاهایی دلپذیردر داخل بناها زیبایی دو چندانی نیز از لحاظ اسـتاتیـکی به سـازه بنـا می بخشد .

در طراحی سقفها ) اینگونه پوششها )عواملی مؤثر هستند از جمله :

۱-فاکتورهای بیرونی
۲- فاکتور معماری و فرهنگ بومی
۳- نوع سازه و کاربری بنا
۴- نوع معماری بنا ویا نوع جریان روح معماری بنا
۵- امکان استفاده از مصالح مطابق استاندارد ( سقفهای شیشه ای محاسبه شده و استاندارد )
۶- رعایت مقررات ملی ساختمان

 

سقفها یکی از قسمتهای جدانشدنی یک ساختمان می باشد ، چه از لحاظ سازه ای چه از لحاظ زیبایی. ایستایی، آب بندی و هوابندی ، مقاومت حرارتی و… ، البته از لحاظ سازه ای و محاسبات مهندسی نیز بسیار حساس و مهم می باشند .
با استفاده از سازه های Sky light در بناهایی که درحال ساخت هستند( البته با رعایت اصول معماری، بومی وفرهنگی ،سازه ای،منطقه ای ) سقـفهایـی زیـبا و امن را میتـوان ایجـاد نمود .ودر بناهـایی از جمله مـراکز تجاری ، علمی و آموزشی ، مسکونی ، اداری، و صنعتی وتجاری.
میتوان از اینگونه سازه ها جهت هدایت بیشترنور به داخل فضا و زیبایی معماری بنا بهره مند گردید. رعایت سر فصلهای مهم ازجمله ، محاسبات زلزله – باد – برف و وزن شیشه ها همانند سیستم های رایج کرتین وال امری ضروری می باشد .

اجرای حجم های وسیع با سطح نورگذر بزرگ به راحتی قـابل محـاسبه و اجرا می باشد . الـبته فاکتورهایی از جـمله نوع سیسـتم انتخـابی در خصـوص Sky light ، نحوه آب بنـدی ( استـفاده از چسبـهایی با استـانداردهای لازم در این خصوص ) و مجری با سابـقه اجرایی و اطلاعـات مهندسی با تجربه اجرایی ، در این خصوص نقش مؤثری را ایفا مینماید . هم اکنون در کشور شرکتهای معدودی هستند که (با رعایت فاکتورهای ذکر شده در بالا محاسبات سازه ایی Sky light ها در فـضاهای وسیـع
به همراه سازه های فضایی) این سرویس ها را دراخـتیارکارفرمایان محتـرم قرار می دهند . شرکـتهایی نیز با عـدم اطلاعات مهـندسـی دقیـق سعی در کپی برداری و اجرای کار به صورت کاملا تجاری با حذف مؤلفه های اساسی ایـنگونه سـیستـم ها در تلاش هستند بخشی از این بازار جدید را در اختیار داشته باشند.

 

سازه اسپایدر

سازه اسپایدر، سازه های پیشرفته‌ و محکمی هستند که در برابر زلزله نیز مقاوم اند. دلیل مقاومت سازه اسپایدر در برابر زلزله بر روی پایه‌هایی غیر از ستون اصلی ساختمان سوار هستند. سازه اسپایدر از مدرن‌ترین سازه‌های نما می‌باشد که در مراکز مدرن جهان استفاده می‌شود.
نمای اسپایدر در واقع یک تعلیق هیجانی برای بیننده ایجاد می‌کند. در واقع حسی که شیشه اسپایدر به رهگذران می‌دهد می‌تواند ماندگاری و به ذهن سپاری بنا را افزایش دهد.

نصب نمای اسپایدر به این صورت انجام می شود که:

۱٫ ابتدا بعد از آماده شدن محیط سنگ‌کاری، لوله‌های استیل باضخامت بالا توسط بست‌های مخصوصی به کف و سقف نصب می‌شود.
۲٫ بست‌های اسپایدر که معمولاً x و y هستند به‌وسیله جوش آرگون به لوله‌ها متصل می‌گردد و سپس بعد جوشکاری اندازه شیشه اسپایدر به‌صورت دقیق گرفته و برای نصب شیشه‌ها آماده می شود.
۳٫ بین شیشه‌های نصب‌شده فاصله‌ای بین ۱ الی ۱٫۵ سانتی‌متر گذاشته می‌شود که آن را با چسب‌های سیلیکون بی‌رنگ به‌صورت دقیق پر می‌کنند. این فاصله باعث می‌شود در زمان افت ساختمان و یا زلزله شیشه اسپایدر به هم برخورد نکرده و دچار شکستگی نشوند.
۴٫ شیشه‌های به‌کاررفته در نمای شیشه ای اسپایدر اصولاً باید به‌صورت شیشه لمینت و یا به‌صورت شیشه ۱۰میلی سکوریت استفاده شود.

شکست نمای اسپایدر و نمای کرتین وال

شکست شیشه ممکن است به علت بسیاری از عوامل مانند مواد واقعی تشکیل شیشه،محاسبات اولیه نمای شیشه و تماس فیزیکی است که ممکن است تحت تاثیر بار و باد قرار گیرد. شایع ترین و شناخته شده شکست شیشه ای ناشی از ترکیبات نیکل سولفید NiS، نقص در سطح، شکستگی حرارتی، فشار ضربه، و حرکت سیستم های پشتیبانی سازه ای است. شیشه تاثیر قابل توجهی در عملکرد دینامیکی سازه نمای شیشه ای دارد. با این حال، شکستن شیشه ممکن است عملکرد دینامیکی سازه ای را کاهش دهد .

ناکافی بودن سولفید نیکل در شیشه

مسئله انبساط نیکل سولفید ابتدا در دهه ۱۹۴۰ مورد تأیید قرار گرفت . نقص در شیشه در طول فرآیند تولید شیشه، مخصوصا در شیشه شکوریت شده تحت تاثیر قرار می گیرد. شیشه ممکن است با شکستگی خود به خودی به علت وجود نیکل به وجود آید . نیکل سولفید بوسیله واکنش با ذرات فلزی مواد خام شیشه مذاب انحلال در تولید شیشه بوجود بیاورد . نیکل سولفید که معمولا شکل کروی دارد ، نمیتواند توسط چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشد زیرا اندازه نیکل بسیار کوچک است، معمولا از ۰٫۱ تا ۰٫۵ میلیمتر می باشد .

بسیاری از محققان توضیح دادند که شکستگی خودبخودی شیشه های سکوریت شده به علت تغییرات حجمی سنگ نیک سولفید است . گسترش سنگ نیکل که در اثر انبساط شیشه حاصل می شود باعث ایجاد ترک های در سطح شیشه می شود که پس از آن باعث ایجاد تنش های فشاری اضافی در مجاورت سنگ نیکل در بدنه شیشه می شود.

واکنش نیکل سدیم

به منظور کاهش خطر انقباض خود به خودی در شیشه ها ، یک روش شناخته شده به عنوان گرما خنک کننده معرفی شد. این روش توسط شرکت پیلکینگ تون که یکی از شرکتهای بزرگ تولید کننده شیشه های فلوت می باشدتوسعه پیدا کرد . این فرآیند بوسیله گرمایش شیشه در یک کوره به مدت چند ساعت به دمای ۲۸۰ درجه سانتی گراد برای ایجاد شکست انجام می شود. شیشه آلوده در یک اتاق خنک کننده حرارت در کارخانه تخریب می شود. شیشه ای که در معرض این فرآیند قرار گرفته است، به عنوان شیشه گرما دیده شناخته می شود. گزارش شده است که مشکل ورود نیکل به حدود ۲ درصد از کل تولید شیشه خشک رسیده است

نقص سطحی در شیشه

معایب سطحی در شیشه که تحت تبادل یونی قرار دارند باعث شکستن شیشه می شود. ضعفها عمدتا ناشی از فرآیند برش و اتمسفر شیشه ی گرم می باشد (در نتیجه، میکروکراک ها ممکن است تشکیل شوند و در شرایط خاص، آنها می توانند به اندازه کافی عمیق باشند تا استرس های کششی را از تبادل یونی تجربه کنند. استرس در شیشه ای که به عنوان پوشش در یک نمای شیشه ای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد معمولا تحت فشار باد قرار می گیرد. استرس حاصل ممکن است این ترک ها را گسترشداده و منجر به شکستگی شیشه شود.

نقص سطحی در شیشه

شکست حرارتی

استرس حرارتی ممکن است روی لبه شیشه ، به علت دمای غیر یکنواخت درون شیشه و لبه های آن منجر به شکستگی حرارتی شود. این رویداد معمولا در سیستم های شیشه ای نما صورت می گیرد. هنگامی که نور مستقیم خورشید روی یک شیشه قرار می گیرد، سطح شیشه ای تمایل به گرم شدن دارد. این حرارت در طبیعت یکنواخت نیست. بخش مرکزی که در معرض نور قرار می گیرد، گرم تر می شود و در حالی که لبه ها (سطوح شیشه ای که توسط قاب پوشش داده می شوند) نسبتا خنک تر می مانند.

شکست حرارتی

اختلاف دما باعث می شود که مرکز و لبه های شیشه به طور ناگهانی انبساط یابد، که باعث ایجاد تنش درون شیشه می شود. امکان شکستگی حرارتی وجود دارد اگر استرس هایی که در شیشه ایجاد می شود بیش از یک حد مشخص باشد، به خصوص در ضعیف ترین نقطه شیشه که معمولا در لبه های شیشه قرار دارد. ضعیف ترین نقطه شیشه ممکن است مربوط به نقص های سطح حاصل از فرایند برش و اتمام شیشه شناور(اشاره به ساخت به روش فلوت یا همان سیستم تولید شیشه تخت دارد )، به ویژه در لبه های شیشه باشد. با این وجود، شیشه گرمادهی شده (اشاره به شیشه های سکوریت ) با حرارت به طور قابل توجهی مقاوم تر است. استحکام لبه شیشه یکی از معیارهای مهم مورد استفاده برای مقاومت در برابر شکستگی حرارتی است که برای سیستم های نمای اسپایدر نیز اهمیت دارد.

فشار و ضربه

علل دیگر شایع شکست شیشه به علت بارگذاری و ضربه باشد . ضربه می تواند به شیشه یک تنش متمرکز وارد نماید . در صورت فشار شدید باد مانند یک طوفان، ممکن است یک جسم را به بدنه شیشه پرتاپ کند و به طور تصادفی نمای شیشه ای را بشکاند. تاثیر این جسم ممکن است باعث شکستگی شیشه شود اگر نیروی آن بیشتر از تحمل شیشه باشد .
چنین فشاری نیز ممکن است ناشی از انفجار در نزدیکی نمای ساختمان باشد. انفجار یک موج فشار ایجاد می کند که با سرعت بسیار زیاد حرکت می کند و در عین حال باعث افزایش دمای اطراف در مرکز انفجار به حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ درجه سانتی گراد می شود. اگر چه موج فشار انفجار در یک دوره کوتاه مدت اتفاق افتاده است، تاثیر آن بر تمام سطوح اطراف بسیار شدید است. در صورت انفجار، این تاثیر ممکن است نمای شیشه ای را بشکاند و ساختار پشتیبانی را برای که برای جذب ضربه طراحی شده ترک کند.
شیشه ای که توسط یک ساختار سفت و محکم پشتیبانی می شود، ممکن است مکان خوبی برای حرکت در اثر ضربه نباشد. این به این دلیل است که ساختار پشتیبانی ممکن است تغییر شکل کوچکی داشته باشد و شیشه را رها کند تا ابتدا نیروی ضربه را جذب کند. انحراف شیشه تحت بارگذاری نیز محدود است. شیشه های تک لایه ممکن است قبل از شکستن ، به طور قابل توجهی تغییر شکل دهند. این به این دلیل است که شیشه شکننده است .
این بدان علت است که شیشه ماده تردی است که در محدوده الاستیک عمل نمی کند وممکن است بدون هشدار (تغییر حالت ) بشکند . همانطور که برای شیشه های که توسط نمای اسپایدر شیشه ای است که با تغییر شکل بزرگ در زیر بارگذاری انعطاف پذیر است، ساختار نمای اسپایدر در ابتدا به بار وارده پاسخ می دهد.

ضربه به شیشه

جابجایی سیستم پشتیبان سازه ای

شکست شیشه ممکن است ناشی از حرکت سازه پشتیبان که به دلیل بارگذاری باد، به ویژه در ساختمان های بلند باشد. حرکت بیش از حد سازه پشتیبان یا سازه ساختمان ممکن است منجر به شکستگی شیشه شود. مهم است که انحراف سازه پشتیبان نما را کنترل کنیم و انحراف حداکثر مجاز یا حرکت شیشه را بررسی کنیم. هماهنگ سازی حرکت بین نمای شیشه و سازه ساختمان برای کنترل جابجایی ها ضروری است و باید در حین طراحی بررسی شود.

دلایل پارگی کابل نمای اسپایدر

پارگی کابل های نمای اسپایدر می تواند منجر به پیامد های فاجعه بار شود . می تواند بدن هشدار رخ دهد که باعص خسارت های مالی و جانی گردد .

وضعیت کابل ها باید باید به طور مرتب بررسی شود تا از هر آسیبی جلوگیری شود . گاهی کابل ها ثبل از عمر مفید عادی خود پاره میشوند .

بسیار به ندرت اتفاق می افتد که مابلی زودتر از عمر مفید خود پاره گردند ولی همیشه احتمال وقوع این فاجعه امکان پذیر است ، گرچه روش های نظارتی پیشرفته ای برای ارزیابی شرایط کابل وجود دارد اما ممکن است اتفاقات همچون خوردگی ، گرما بیش از حد ، خستگی و سایش برخی دیگر از شرایط باعث پارگی کابل گردد .ما در این مقاله به شناخته شده ترین عوامل پارگی کابل ها اشاره میکنیم .

۱– خوردگی و خستگی کابل سیمی

کابل های سیمی که در سستم نمای اسپایدر کابلی به کار می روند در معرض محیط باز قرار دارند ، بنابراین کابل های سیمی ممکن است در معرض خطر خودرگی قرار بگیرند .

اگر چه برخی از سازه ها کابلی مثل شبکه های کابلی که در محوطه های ساختمان ساخته اند ، رطوبت نیز میتواند موجب خوردگی آنها شود ، خرابی کابل سیمی که در معرض خوردگی قرار دارد می تواند به طور داخلی بدون علایم قابل مشاهده در سطح خارجی رخ دهد . با این حال انبساط قطر کابل سیمی نشانه این سات که کابل به طور داخلی در حال پوسیدگی است . کابل سیمی را می توان با استفاده از محافظ در برابر خوردگی محافظت کرد و تمام حفاظت سطحی را از قبیل محافظت از هسته سیمی با با پوشش های مختلفی انجام داد .

علاقه برخی محققان به پارگی سیم ها که ناشی از خستگی و خوردگی نشان داده است که اثرات این عوامل ، حیاتی هستند ، گاهی اوقات خستگی ممکن است از اثرات سایش و خوردگی و شاید با اثرات ترکیبی آغاز شود .

۲– تنش بیش از حد در کابل سیمی

تنش در سازه های کابلی با نوسانات نیرو فرق می‌کند. این رویدادها یک حلقه تکرار ایجاد می‌کنند.

تنش در کابل که ممکن است منجر به پارگی سیم شود  به علاوه، تغییر نیرو در سازه های کابل در طول سال‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر رفتار رشد ترک خستگی دارد  با این حال، پارگی کابل سیمی تحت بار شدید دلیل رایج پارگی کابل نیست.

این به این دلیل است که نیروی موجود در کابل به گونه‌ای طراحی شده‌است که به بیشتر از ۲۰ درصد از تحمل مجاز کابل نرسد .

۳– شکست کابل سیمی بدلیل حرارت بیش از حد

دلیل دیگر پارگی کابل سیمی، گرمای بیش از حد است، با وجود اینکه کابل سیمی فولادی یک هادی گرمایبسیار خوب است و نقطه ذوب حدودا ۱۵۰۰ ° C دارد. مقاومت فولاد و  استحکام کششی خود را کاهش داده وشکل‌پذیری آن را افزایش می‌دهد  ، کابل سیمی، در دمای حدود ۳۰۰ درجه سانتی گراد، مقاومت کششی کابل سیمی در طول این فرآیند به حدود دو سوم کاهش‌ می یابد .

توصیه می شود که طناب سیمی دارای هسته فیبر و یک هسته فولاد می‌تواند به ترتیب در دمای بین ۱۰۰ درجه سانتی گراد و ۲۰۰ ° C به کار رود.

به علاوه باید توجه ویژه‌ای به محدودیت دما بر روی کابل اتصال سیمی که توسط  تولید کننده اعلام شده‌است، داشته باشیم .

گزارش دادند که عملکرد کابل قبل از تنش که قرار است در معرض آتش‌سوزی باشد پس از رویداد آتش‌سوزی یاپس از خنک سازی حتی اگر کابل آسیب‌دیده باشد.

مشخص گردیده است که مقاومت کششی کابل سیمی بعد از اتش سوزی و حتی بعد از اتش سوزی که کابل خنگ گشته بسیار پایین آمده است .

۴- شکست اتصالات کابل سیم و لنگرگاه

سایر منابع خرابی کابل سیم شامل اتصلات انتهای کابل هستند که سیستم های کابل را پشتیبانی می کنند. در مورد پارگی کابل های استیل که به عنوان ساختارهای کابل برای نمای شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند گزارش نشده است. با این حال، برای هر ساختار کابلی که دارای اتصالات انتهایی  است که به یک لنگر متصل می شوند، شکست ممکن است شبیه به یک شکست کابل در یک پل کابلی اتفاق بافتد .

۵- کاهش سیم کابل در تنش

ما این را می دانیم سیستم های کابلی برای از بردن لرزش های احتمالی و اینکه بتوانند تحت بارگذاری قرار گیرند نیاز به کشیدگی در کابل است .زمانی که کابل کشیده می شود سخت شده و دیگر لرزش ها و نرمی خود را از دست داده و قابل بارگذرای باشد .تنش های که تحت عنوان پیش تنیدگی در کابل های سیمی اعمال می شود  با گذشت زمان کاهش می یابد و همچنین در طول زمان متغییر است . یکی از عواملی که باعث تلفات در تنش در کابل ها می گردد مربوط به  پدیده شناخته شده ای به نام آرام سازی  فولاد است . اگر فشارهای که به کابل ها وارد شده و در آن باقی بماند یا اینکه در یک دوره کوتاه چند بار تکرار شود باعث ایجاد چدیده ارام سازی در فولاد گردیده .این حالت باعث میگردد تنش های مجاز در کابل کاهش یابد و سازه تحمل بارگذاری در مقابل نیروهای احتمالی را نداشته باشد .

 
نمای کرتین وال

نمای لامل چیست؟

در  نمای کرتین وال استراکچرهای آلومینیومی  ( پروفیل های آلومینیومی ) که شیشه بر روی آنها سوار می شوند ؛ “لامل” نامیده می شوند.

لامل های افقی و عمودی

لامل ها در دو بخش افقی و عمودی در نمای کرتین وال قرار می گیرند . به لامل های افقی “ترنسم” و به لامل های عمودی “مولیون” می گویند . ضخامت یا ساختار لامل های افقی و عمودی با هم یکسان است . اما در اجرای نمای کرتین وال ، به طور معمول سایز طولی مولیون ها (لامل های عمودی) را  نسبت به ترنسم ها (لامل های افقی) بزرگتر می گیرند به عبارتی لامل های عمودی در اکثر مواقع به صورت یکسره اجرا می شوند و لامل های افقی یا عرضی برش خورده و در میان لاملهای عمودی قرار می گیرند و این به این خاطر است که لامل های عمودی مانند ستون های سازه کرتین وال می باشند و بیشتر بار سازه بر روی لامل های عمودی (مولیون) می باشد و بهتر است یکپارچه تر باشند .  البته برخی طراحان و آرشیتکت ها ممکن است به دلیل رعایت برخی از زیبایی های بصری نما از داخل ، اندازه طولی ترنسم و مولیون را با یکدیگر برابر بگیرند که این بسته به نیاز سازه و ظرافت در طراحی نما و معماری می باشد.

شکست حرارتی

در طراحی لامل ، شیار هایی تعبیه شده است که بتوان لاستیک های EPDM جهت اعمال (Thermal Break) را جهت شکست حرارتی به آن متصل نمود. برای بالاتر رفتن سطح عایق بندی کار در برخی از سیستم های نمای کرتین وال از لاستیک های پلی آمید نیز استفاده می شود. استفاده از Thermal Break در هر سیستم کرتین وال ، مختص به خود آن سیستم طراحی خواهد شد. به طور مثال در سیستم فیس کپ یا درپوش دار پلی آمید روی لامل قرار می گیرد اما در سیستم کرتینوال فریم لس ، پلی آمید درون خود لامل قرار میگیرد .

مزایای نمای کرتین وال

موارد زیر از  مزایای اصلی نصب نمای کرتین وال را شامل می شود:

  • یکسان سازی متریال به کار رفته در نمای ساختمان
  • ساختار یکپارچه فضای بیرونی
  • عدم محدودیت در متراژ
  • استفاده حداقل ۵۰ % بیشتر از نور بیرونی
  • کاهش بالای مصرف انرژی
  • حذف تمامی اتصالات و لوازم جانبی در نما
  • عایق در برابر رطوبت، باد، گرما
  • افزایش ایمنی در زلزله
  • کاهش خطرات گسترش آتشسوزی
  • نظافت راحت تر نما

تفاوت شیشه دوجداره دست ساز با صنعتی در نمای لامل

شاید در ابتدای منظور ما را از شیشه دوجداره صنعتی و شیشه دوجداره دست ساز متوجه نشده باشد.
در این مقاله منظور از شیشه دوجداره صنعتی شیشه های می باشد که تمام مراحل ساخت ان در کارخانه های پیشرفته و با دستگاه های کاملا اتوماتیک می باشد.
این در حالی می باشد که شیشه های دست ساز در کارگاه های متفرقه ساخته می شود.
شاید با مقایسه ظاهری و در یک نگاه متوجه تفاوت این دو شیشه دوجداره نشوید اما باید گفت تفاوت زمانی نمایان می شود که این دو محصول در نمای کرتین وال یا نمای لامل مورد استفاده قرار می گیرد.
این معایب با گذر زمان بعد از نصب مشخص می شود.

از جمله معایب شیشه دوجداره سنتی و غیر استاندارد:

  •  ایجاد مه الودگی در جدار شیشه ها
  •  از دست دادن خواص جذب رطوبت و رطوبت گیری
  •  نفوذ هوا به داخل جدار بین شیشه ها
  •  ایجاد شکستگی های کوچک در گوشه اطراف شیشه ها
  •  یکسان نبود عایق ها می باشد.

تفاوت در ساخت شیشه دوجداره استاندارد(صنعتی) و غیر استاندارد(دست ساز) :

  • اولین مرحله که مرحله برش شیشه ها می باشد تمام عمل برش به صورت کاملا اتوماتیک و بادستگاه به دقت یک میلی متر است.
  • باید تمام مسائل از جمله تزریق ماده رطوبت گیر به درستی صورت گیرد
  • نفوذ الودگی، دود ، رطوبت باعث کدر شدن شیشه و از بین رفتن چهره ظاهری ان می شود.

تمام چسب ها و مواد عایق بندی باید تحت کنترل باشند و ترکیبات انها دائما تست شوند تا از استاندارد ها خارج نشوند.
که این خود به نوعی مربط به بخش کنترل کیفیت شرکت می باشد که در کارگاه های متفرقه چنین چیزی میسر نیست.

تشخیص وجود گاز ارگون در شیشه دوجداره و سه جداره:

یکی از دلالیلی که نمای کرتین وال روز به روز محبوبیت زیادی یافته است استفاده از شیشه های دوجداره است.
این شیشه ها زمانی عملکرد درست را دارند که به اندازه در جداره ان ها گاز ارگون تزریق شود.
پس تشخیص وجود گاز ارگون در این محصول ضروری می باشد.
برای تشخیص گار ارگون در شیشه دوجداره به چند نکته باید توجه کرد از جمله مواردی که در کنترل وجود گاز ارگون درشیشه نمای کرتین وال اهمیت دارد وجود سوپاپ تزریق گار ارگون بر روی اسپیسر الومینیومی می باشد.
مورد دیگر اختاف دمابی بین قسمت داخلی شیشه و قسمت خارجی ان می باشد.
باید اسپیسر ها به صورت کاملا یکپارچه بر روی شیشه نصب شده باشند و تکه تکه نباشند.

 

چک لیست اجرای نمای کرتین وال شیشه ای

با توجه به خواسته های کارفرما و شرایط پروژه پیشنهادات فنی برای نمای کرتین وال شیشه ای ارایه میگردد. مواردی که نقش تعیین کننده در ارایه این پیشنهاد دارند در زیر ارائه شده است.

۱- ارتفاع تیر افقی طبقات یا دال کف

۲- ارتفاع کف سازی و دیوار چینی نما

۳- ارتفاع سقف کاذب در محل نما

۴- وجود یا عدم وجود کادر پرده

۵- تعداد مورد نیاز و محل قرارگیری بازشو ها

۶- میزان نورگیری فضاها، جهتقرار گیری نما ، بررسی خط زاویه تابشی خورشید بر روی نما در طول روز و سال

۷- بررسی درجه اهمیت نور در فضاهای پشت نما

۸- بررسی خطوط دید با در نظر گیری کاربری های پشت نما و دید خارج

۹- بررسی تراز ارتفاعی محل قرارگیری دستگیره بازشو ها

۱۰- بررسی شرایط اقتصادی و هزینه بهینه

۱۱- بررسی ابعاد شیشه با توجه به وزن آن و اثرات ضربه پذیری و شکست، حالت های متفاوت امنیت شیشه مانند سکوریت و لمینیت برای هر جداره شیشه دوجداره

۱۲- بررسی شرایط انرژی ساختمان و انتخاب نوع شیشه از نظر میزان گسیل انرژی، ضخامت، نوع و رنگ و یا شیشه های با کارایی بالا و کم گسیل یا ضد UV

۱۳- بررسی میزان صدای محیط اطراف پروژه ، ضریب انتقال صدای نما و میزان صدای مطلوب بهینه داخل

۱۴- بررسی میزان فاصله خط نما از سازه اصلی برای محاسبات سازه ای نوع اتصال

۱۵- بررسی محدودیت های قوانین شهری از جمله میزان پیش آمدگی، درصد مساحت شیشه و ابعاد شیشه و غیره

۱۶- ارتفاع طبقات و بررسی فواصل تکیه گاهی پروفیل های لامل

۱۷- در نظر گیری میزان سرعت و فشار باد و ضرایب آن و ارتفاع کلی ساختمان در محاسبات سازه ای نمای کرتین وال لامل

۱۸- محاسبه فشار های وارد بر نمای کرتین وال شیشه ای لامل از جمله بار مرده وزن نما، باد و مولفه قائم زلزله و…

۱۹- محاسبه فشارهای خاص مانند یخ زدگی، مولفه افقی زلزله و موج انفجار وغیره در پروژه های خاص

۲۰- بررسی شرایط نظافت نمای کرتین وال شیشه ای لامل پس از بهره برداری و در نظر گیری پیش نیازها و محدودیت های نصب کلایمر دایمی یا استفاده از مواد نانو و یا تعبیه محل اتصال مورد نیاز برای کارگران نظافت در ارتفاع

۲۱- بررسی میزان بارندگی منطقه، جهت و زاویه آن نسبت به نما و همپوشانی اثر باد و باران همزمان و توانایی مقاومت نما در مقابل ورود آب

۲۲- بررسی نوع ومحل اتصال فینیشینگ داخل ساختمان به نمای کرتین وال شیشه ای لامل

۲۳- بررسی نوع پوشش پشت شیشه های کاذب خصوصا در نماهای شیشه ای با شیشه غیر رفلکس(شیشه اسپندرل)

۲۴- بررسی متریال های استفاده شده در کنار نمای کرتین وال لامل و دیتایلینگ اتصال آن ها به یکدیگر

۲۵- بررسی وجود زاویه یا قوس در پلان، مقطع و یا نما در طرح معماری نمای کرتین وال شیشه ای لامل و امکان سنجی و دیتایلینگ اجرای آن

۲۶- بررسی محدودیت های زمانی اجرای نما

۲۷- بررسی امکان ارائه خدمات پس از فروش با توجه به متریال های کار شده و محدودیت های تامین آن در طی سال های بهره برداری

۲۸- تعیین نوع جهت بازشو با توجه به کاربری مورد انتظار از آن

۲۹- بررسی نوع پوشش پشت نمای شیشه ای در زمان بهره برداری و انجام اقدامات لازم جهت هماهنگی شیشه های نما از خارج پس از بهره برداری و جلوگیری از عدم ناهمگونی نما بواسطه قرارگیری پوشش های متفاوت قسمت ها مختلف نما از داخل

 

۳۰- بررسی طراحی داخلی فضاها و انتخاب رنگ مناسب داخل نمای کرتین وال متناسب با آن

۳۱- بررسی تقسیمات فضایی پشت نما ، ستون ها و تیغه ها و نحوه برخورد آن با نمای کرتین وال

۳۲- بررسی میزان پرت شیشه با توجه به مدولاسیون در نظرگرفته شده

مقررات ملی ساختمان برای نمای کرتین وال

نمای شیشه های کرتین وال، سیستمی نسبتا جدید در صنعت نمای کشورمان است که تاکنون با استقبال بسیار مناسب بازار نیز روبه رو بوده است.

روشن است آگاهی رسانی و طرح اطلاعات فنی در این زمینه می تواند باعث ارتقای این قبیل سیستمهای نوین در کشورمان شود.
نماهای شیشه ای کرتین وال یکی از رو شهای پوشش سطح نماهای بناها می باشد.

پروفیل های عمودی در این نوع سیستم می بایست بر اساس بارهای دینامیکی باد و وزن شیشه ها مقاومت لازم را دارا باشند، برای محاسبه مقاومت ابتدا لازم است بارهای وارده را تثبیت کنیم.

بارهای وارده مورد محاسبه در نمای شیشه ای کرتین وال شامل موارد زیر می باشد:

  • بار باد
  •  بار وزن شیشه
  •  بار زلزله
  •  بار برف.

۱- بار باد:

مطابق بند ۶- ۶ مبحث ۶ مقررات ملی ساختمان، ساختمان ها و ساز هها و کلیه اجزاء و پوشش های آنها باید برای اثر ناشی از باد براساس ضوابط طراحی و ساخته شوند، این اثر باید با توجه به حداکثر سرعت باد در منطقه، ارتفاع و شکل هندسی ساختما نها و میزان حفاظتی که موانع مجاور برای آنها در مقابل باد ایجاد م یکنند، محاسبه شوند.

برای تعیین اثر ناشی از باد باید فرض شود که باد به صورت افقی و در هر یک از امتدادها، به ساختمان اثر می کند. در طراحی کافی است اثر باد در دو امتداد عمود برهم، ترجیحا در امتداد محورهای اصلی ساختمان، و به طور غیر هم زمان بررسی شود؛ لازم به ذکر است در این محاسبات اثر ناشی از بار باد و بار زلزله جمع نمیشود.

برای محاسبه بار باد در این ساختمان ها و سازه ها باید یکی از دو روش زیر را به کار گرفت:

الف) روش تحلیل دینامیکی.

ب) روشهای تجربی و استفاده از تونل باد مطابق رو شهای معتبر بین المللی.

۲-بار وزن شیشه:

از وزن شیشه هایی که روی پروفیلهای افقی نصب می گردد، باری حاصل می شود که در محاسبات می بایست در نظر گرفت. این نیرو بر روی پروفیل های افقی از هر نقطه که تاکوزشیشه قرار گرفته وارد م یشود.

بار وزن شیشه در محاسبات همانند بارهای مرده بوده و از وزن اجزاء دائمی سازه کرتین وال می باشد. البته قابل توجه است در محاسبه این گونه بارها، باید وزن واقعی مصالح مصرفیمورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس فرمول های زیر ممان اینرسی لازم جهت پروفیل های افقی  Iy را می توان محاسبه کرد:

نزدیکی تاکوزهای زیر شیشه به کنار ههای شیشه اثر مثبت دارد، لیکن فاصله بین تاکوزها نمی بایست زیاد باشد.

۳-بار زلزله:

ساختمان ها و اجزای آنها باید برای اثر ناشی از زلزله بر اساس ضوابط مقررات ملی ساختمان ایران و مبحث بارهای ناشی از زلزله، طراحی و ساخته شوند.

زلزله مبنای طراحی، زلزله ای است که احتمال وقوع آن در ۵۰ سال عمر مفید ساختمان، کمتر از ۱۰ درصد باشد.
همچنین ساختما نهای با اهمیت زیاد یا بلندتر از ۵۰ متر، باید ضوابط ویژه ای را برای اثر ناشی از زلزله سطح بهره برداری که احتمال وقوع آن در ۵۰ سال بیشتر از ۹۹ / ۵ درصد است، اقناع کند.

لازم به ذکر است، تمامی عناصر باربر باید به نحوی به هم پیوسته باشند تا در زمان وقوع زلزله عناصر مختلف از هم جدا نشده و سازه به طور یکپارچه عمل کند.

مطابق قوانین و مقررات ملی ساختمان، مبحث ششم بخش نیروی جانبی زلزله موثر بر اجزای غیر سازه ای ماده ۸- ۲- ۷- ۶ و جدول شماره ۷- ۷- ۶ ماده فوق اتصالات عناصر سازه ای پیش ساخته در هر امتداد، عدد یک در نظر گرفته می شود.

 

۴-بار ناشی از برف:

در مقررات ملی ساختمان مبحث ششم و دربخش ۴- ۶ در خصوص بار برف مبنا و نحوه شناسایی و محاسبات آن اطلاعات ضروری ذکر گردیده است.

پس از آشنایی با بارهای وارده بر ساز ههای کرتین والی می بایست به این نقطه اشاره کرد که نتایج حاصل از این مباحث در محاسبه انحراف مجاز پروفی لهای آلومینیومی مورد ارزیابی قرار می گیرد و از این طریق با توجه به اینکه رفتار پروفیل های عمودی ساز ههای کرتین وال شبیه ستون های لاغر در مباحث محاسباتی می باشد. بر اساس این انحراف مجاز می توان بهترین و بهینه ترین پروفیل مورد نیاز را انتخاب کرد.