شیشه Sun Energy و Low-E

شیشه کنترل کننده انرژی (Low Emissivity)

امروزه صرفه جویی در مصرف انرژی به عنوان یکی از مسائل مهمی که تأثیر مستقیم بر روی محیط زیست و کره زمین دارد، بیش از بیش مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته است. میزان بالای اتلاف انرژی در ساختمان‌ها سبب طراحی و اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های جهانی برای جلوگیری از این موضوع شده است. بخش قابل توجهی از تبادل حرارتی در ساختمان‌ها از طریق پوسته‌ی خارجی ساختمان (نمای ساختمان) اتفاق می‌افتد. بنابراین استفاده از محصولاتی که سبب کاهش این تبادل حرارتی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی گردد، مورد توجه مهندسین و طراحان قرار گرفته است.

شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی (LOW-E)، از جمله این محصولات می‌باشند که بارزترین ویژگی آنها پایین بودن ضریب انتقال حرارت (U-VALUE) در آنها نسبت به سایر شیشه‌ها می‌باشد. براساس ضوابط مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان رتبه‌ی برتر از لحاظ مشخصات حرارتی ساختمان به ساختمانی تعلق می‌گیرد که در جدارهای نورگذر آن از شیشه‌های کنترل کننده انرژی استفاده گردد.

عملکرد شیشه‌های کنترل کننده انرژی

در فرآیند تولید این نوع از شیشه‌ها، پوشش بسیار نازک میکروسکوپی از اتم‌های اکسید آهن و سایر فلزات بر روی این نوع شیشه قرار می‌گیرد. این پوشش عملکردی مشابه لایه داخلی فلاسک دارد و با ایجاد عایق‌بندی بیشتر آسایش دمایی فضای داخل ساختمان را حفظ می‌نماید. شایان ذکر است که این پوشش با ضخامت بسیار نازک‌تر از موی انسان، تأثیری بر روی شفافیت و رنگ شیشه ندارد. بدین ترتیب وجود این پوشش خاص بر روی شیشه با ایجاد عایق‌بندی بیشتر باعث می‌شود که دمای سطح داخلی شیشه وابسته به دمای داخلی محیط و مستقل از دمای فضای بیرون و ابعاد شیشه باشد.