دلایل پارگی کابل نمای اسپایدر

پارگی کابل های نمای اسپایدر می تواند منجر به پیامد های فاجعه بار شود . می تواند بدن هشدار رخ دهد که باعص خسارت های مالی و جانی گردد .

وضعیت کابل ها باید باید به طور مرتب بررسی شود تا از هر آسیبی جلوگیری شود . گاهی کابل ها ثبل از عمر مفید عادی خود پاره میشوند .

بسیار به ندرت اتفاق می افتد که مابلی زودتر از عمر مفید خود پاره گردند ولی همیشه احتمال وقوع این فاجعه امکان پذیر است ، گرچه روش های نظارتی پیشرفته ای برای ارزیابی شرایط کابل وجود دارد اما ممکن است اتفاقات همچون خوردگی ، گرما بیش از حد ، خستگی و سایش برخی دیگر از شرایط باعث پارگی کابل گردد .ما در این مقاله به شناخته شده ترین عوامل پارگی کابل ها اشاره میکنیم .

 

۱خوردگی و خستگی کابل سیمی

کابل های سیمی که در سستم نمای اسپایدر کابلی به کار می روند در معرض محیط باز قرار دارند ، بنابراین کابل های سیمی ممکن است در معرض خطر خودرگی قرار بگیرند .

اگر چه برخی از سازه ها کابلی مثل شبکه های کابلی که در محوطه های ساختمان ساخته اند ، رطوبت نیز میتواند موجب خوردگی آنها شود ، خرابی کابل سیمی که در معرض خوردگی قرار دارد می تواند به طور داخلی بدون علایم قابل مشاهده در سطح خارجی رخ دهد . با این حال انبساط قطر کابل سیمی نشانه این سات که کابل به طور داخلی در حال پوسیدگی است . کابل سیمی را می توان با استفاده از محافظ در برابر خوردگی محافظت کرد و تمام حفاظت سطحی را از قبیل محافظت از هسته سیمی با با پوشش های مختلفی انجام داد .

علاقه برخی محققان به پارگی سیم ها که ناشی از خستگی و خوردگی نشان داده است که اثرات این عوامل ، حیاتی هستند ، گاهی اوقات خستگی ممکن است از اثرات سایش و خوردگی و شاید با اثرات ترکیبی آغاز شود .

 

۲تنش بیش از حد در کابل سیمی

تنش در سازه های کابلی با نوسانات نیرو فرق می‌کند. این رویدادها یک حلقه تکرار ایجاد می‌کنند.

تنش در کابل که ممکن است منجر به پارگی سیم شود  به علاوه، تغییر نیرو در سازه های کابل در طول سال‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر رفتار رشد ترک خستگی دارد  با این حال، پارگی کابل سیمی تحت بار شدید دلیل رایج پارگی کابل نیست.

این به این دلیل است که نیروی موجود در کابل به گونه‌ای طراحی شده‌است که به بیشتر از ۲۰ درصد از تحمل مجاز کابل نرسد .

 

 

۳شکست کابل سیمی بدلیل حرارت بیش از حد

دلیل دیگر پارگی کابل سیمی، گرمای بیش از حد است، با وجود اینکه کابل سیمی فولادی یک هادی گرمایبسیار خوب است و نقطه ذوب حدودا ۱۵۰۰ ° C دارد. مقاومت فولاد و  استحکام کششی خود را کاهش داده وشکل‌پذیری آن را افزایش می‌دهد  ، کابل سیمی، در دمای حدود ۳۰۰ درجه سانتی گراد، مقاومت کششی کابل سیمی در طول این فرآیند به حدود دو سوم کاهش‌ می یابد .

توصیه می شود که طناب سیمی دارای هسته فیبر و یک هسته فولاد می‌تواند به ترتیب در دمای بین ۱۰۰ درجه سانتی گراد و ۲۰۰ ° C به کار رود.

به علاوه باید توجه ویژه‌ای به محدودیت دما بر روی کابل اتصال سیمی که توسط  تولید کننده اعلام شده‌است، داشته باشیم .

گزارش دادند که عملکرد کابل قبل از تنش که قرار است در معرض آتش‌سوزی باشد پس از رویداد آتش‌سوزی یاپس از خنک سازی حتی اگر کابل آسیب‌دیده باشد.

مشخص گردیده است که مقاومت کششی کابل سیمی بعد از اتش سوزی و حتی بعد از اتش سوزی که کابل خنگ گشته بسیار پایین آمده است .

 

 

۴- شکست اتصالات کابل سیم و لنگرگاه

سایر منابع خرابی کابل سیم شامل اتصلات انتهای کابل هستند که سیستم های کابل را پشتیبانی می کنند. در مورد پارگی کابل های استیل که به عنوان ساختارهای کابل برای نمای شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرند گزارش نشده است. با این حال، برای هر ساختار کابلی که دارای اتصالات انتهایی  است که به یک لنگر متصل می شوند، شکست ممکن است شبیه به یک شکست کابل در یک پل کابلی اتفاق بافتد .

 

 

۵- کاهش سیم کابل در تنش

ما این را می دانیم سیستم های کابلی برای از بردن لرزش های احتمالی و اینکه بتوانند تحت بارگذاری قرار گیرند نیاز به کشیدگی در کابل است .زمانی که کابل کشیده می شود سخت شده و دیگر لرزش ها و نرمی خود را از دست داده و قابل بارگذرای باشد .تنش های که تحت عنوان پیش تنیدگی در کابل های سیمی اعمال می شود  با گذشت زمان کاهش می یابد و همچنین در طول زمان متغییر است . یکی از عواملی که باعث تلفات در تنش در کابل ها می گردد مربوط به  پدیده شناخته شده ای به نام آرام سازی  فولاد است . اگر فشارهای که به کابل ها وارد شده و در آن باقی بماند یا اینکه در یک دوره کوتاه چند بار تکرار شود باعث ایجاد چدیده ارام سازی در فولاد گردیده .این حالت باعث میگردد تنش های مجاز در کابل کاهش یابد و سازه تحمل بارگذاری در مقابل نیروهای احتمالی را نداشته باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جهت اطلاع و خرید محصولات با شماره تلفن روبرو تماس بگیرید 09132075413
+