شیشه ضد حریق

شیشه ضد حریق در صورت رخداد آتش سوزی، تهدیداتی همچون گازهای داغ و انتقال دود و گرما انسان‌ها و اموال آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد. در این میان پنجره ها به عنوان راه ورود و خروج هوا به داخل ساختمان نقش به سزایی را در گسترش آتش ایفا می‌کنند. از اینرو شیشه‌ها باید مقاومت لازم را در برابر حرارت و گرما داشته باشند. شیشه‌های مقاوم در برابر آتش حفاظت مؤثر در مقابل آتش را از 30 تا 180 دقیقه ارائه می‌دهند. استفاده از این شیشه‌ها باعث کاهش آسیب، کاهش گسترش آتش و دود و ایجاد یک فرصت مناسب برای تخلیه ساختمان و عبور افراد می‌شود.
شیشه ضد حریق

 شیشه‌های مقاوم در برابر آتش مطابق استاندارد اروپایی براساس نوع عملکرد در برابر آتش در سه دسته زیر ارائه می‌شوند:

به منظور سنجش عملکرد این شیشه ها از علائم اختصاری به طور مثال E60 استفاده می‌شود. بدین معنی که این شیشه می‌تواند به مدت ۶۰ دقیقه یکپارچگی خود را حفظ نماید.

پیشنهادی : شیشه رنگی

شیشه ضد حریق چیست؟

یکی از مهمترین محصولاتی که باید در مصالح ساختمان برای استاندارد سازی و امنیت بیشتر بکار گرفته شود، شیشه ضد حریق است. در انگلیسی به آن Fire-rated glass می گویند زیرا این شیشه تا درجه مشخصی در برابر آتش از افراد مقاومت می کند. همین امر موجب شده تا از ورود دود، آتش و گرد و غبار ناشی از خاکستر از اتاق ها به هم جلوگیری شود. شاید از خود بپرسید درجه حرارت شیشه ضد حریق چقدر است؟ این شیشه قادر است تا دمای ۱۶۰۰ درجه فارنهایت از خود در برابر آتش مقاومت نشان دهد، در حالی که شیشه معمولی تنها تا ۲۵۰ درجه و شیشه سکوریت تا ۵۰۰ درجه فارنهایت می رود.

شیشه مقاوم در برابر آتش کلاس E

E – Integrity

آیا می‌دانستید که بیشترین تلفات ناشی از آتش‌سوزی ناشی از استنشاق دود است؟ با شیشه‌ی مقاوم در برابر آتش در کلاس E شما اطمینان حاصل می‌کنید که منافذ ایجاد شده در اثر شکستگی یا ذوب شدن شیشه در اوایل آتش‌سوزی برای افراد خطرساز نیستند.

شیشه‌های تولید شده در حالت عادی دارای مقاومت بسیار ناچیز یا حتی بدون مقاومت در برابر آتش هستند. شیشه‌ی مقاوم در برابر آتش کلاس E با شفافیت بالا و ویژگی‌های کاملاً ایمن در برابر عبور شعله‌های آتش، دود و گازهای گرم و سمی با حفظ یکپارچگی، مانع فیزیکی می‌شود. به عبارت دیگر باعث عدم انتشار شعله‌های آتش و دود می‌شود، اما از عبور حرارت و گرما نمی‌تواند جلوگیری نماید. مهمترین ویژگی‌های آن به علت شوک حرارتی و ذوب شدن ناشی از درجه حرارت بالا در فرآیند ساخت این شیشه‌ها، مقاومت در برابر شکستگی است.

پیشنهادی : شیشه سکوریت

ویژگی‌های شیشه‌ی ضد حریق کلاس E

مقاوم در برابر ضربه (EN12600)

میزان انتقال نور بالا تا ۸۹%

تست شده براساس استانداردهای EN و BS

اقتصادی، بادوام و قابل اعتماد

امکان ساخت در ضخامت‌های متفاوت ۶ تا ۱۱ میلی متر براساس مدت زمان حفظ یکپارچگی (E30-E60)

 

پیشنهادی : شیشه ضد حریق

 

شیشه مقاوم در برابر آتش کلاس EW

EW – Control Radiation

آیا می دانستید که آتش می‌تواند از طریق تابش گرمایی گسترش یابد؟ با کاهش میزان عبور انرژی از طریق شیشه مقاوم در برابر آتش از نوع EW، شما مطمئناً می توانید از گسترش آتش جلوگیری کرده و یک عبور ایمن جهت تخلیه‌ی ساختمان ایجاد نمایید.

شیشه سکوریت مقاوم در برابر آتش در دسته EW ، حفاظتی مشابه شیشه‌ی مقاوم در برابر آتش E-Class فراهم می‌کند، اما مزیت و تفاوت اصلی آن با نوع کلاس E، محدود کردن مقدار انرژی تابشی از طریق شیشه (کمتر از ۱۵ کیلو وات در متر مربع) است. این ویژگی حائز اهمیت است، زیرا محدود کردن درجه انتقال حرارت می‌تواند احتراق خود به خود مواد را متوقف کرده و باعث تخلیه و عبور راحت مردم شود. به عبارت دیگر این نوع شیشه در عین حفظ یکپارچگی شیشه باعث کاهش عبور تشعشعات حرارتی و گازهای داغ به محیط مجارو شده و دمای فضای مجاور با سرعت کمتری افزایش می‌یابد. بنابراین در این وضعیت زمان بیشتری توام با ایمنی بالاتر برای فرار ساکنین ایجاد می‌شود.

پیشنهادی : شیشه ضد گلوله

ویژگی‌های شیشه‌ی ضد حریق کلاس EW

امکان ساخت در ضخامت ۶ میلی متر برای شیشه تک جداره (EW30-EW60)

امکان ساخت تا ضخامت ۲۴ میلی متر برای شیشه دو جداره (EW30-EW120)

مقاوم در برابر ضربه (EN12600)

میزان انتقال نور بالا تا ۸۲%

محصول کم وزن برای حمل آسان

پیشنهادی : شیشه دو جداره

شیشه مقاوم در برابر آتش کلاس EI

EI – Insulation

آیا می‌دانستید که آتش می تواند به طور کامل عایق‌بندی شود تا مناطق حفاظت شده تقریباً بدون آسیب حفظ شود؟ شیشه‌ی مقاوم در برابر آتش در کلاس EI از گسترش آتش جلوگیری کرده و راه عبور ایمن ایجاد می‌کند.

شیشه‌ی مقاوم در برابر آتش EI حفاظتی مشابه شیشه E به علاوه‌ی سطح بالا عایق حرارتی فراهم می‌کند. این امر باعث خنثی کردن آتش و حفاظت از مناطق جداسازی آتش‌سوزی بحرانی مانند مسیرهای فرار، حیاط، پله‌ها و آسانسورهای بلند می‌شود. این عملکرد خاص شیشه‌ی مقاوم در برابر آتش به عنوان یک مانع برای انتقال حرارت با محدود کردن افزایش متوسط دما تا ۱۴۰ درجه سانتی گراد بالاتر از دمای اولیه انجام می‌شود.

ویژگی‌های شیشه‌ی ضد حریق کلاس EI

شروع به ضخامت ۲۰ میلی متر برای EI30

تست شده براساس استانداردهای EN و BS و UL

ویژگی های عایق صوتی عالی

مقاوم در برابر ضربه (EN12600)

پیشنهادی : شیشه لمینت

انواع شیشه ضد حریق

شیشه ضد حریق از آن گروه محصولاتی است که به دلیل مقاومت بالا و موادی که در آن قرار گرفته، در روند آتش سوزی به افراد حاضر در ساختمان کمک می کند. با توجه به این ویژگی، باید با انواع آن آشنا شد تا مشتری بتواند انتخاب درست و هوشمندانه ای داشته باشد. شیشه های ضد حریق به ۴ دسته تقسیم می شوند. شیشه های سکوریت، شفاف، سیمی و سرامیکی در این گروه قرار می گیرند. در نوع سرامیکی موادی قرار دارند که موجب تحمل شوک بالای حرارتی می گردد. همچنین به دلیل ضد ضربه بودن از جنس سکوریت در شیشه های ضد حریق استفاده می شود. این شیشه علاوه بر تحمل حرارت بالا، باید نشکن باشد و در صورت ضربه دیدن به تکه های بسیار ریز تبدیل شود و به کسی آسیب نرساند.

تولید شیشه حریق

مکانیسم ساخت شیشه ضد حریق

شیشه‌های مقاوم در برابر آتش نوعی شیشه‌ لمینت بوده که در فرآیند ساخت آن از طلق های خاص (intumescent) استفاده می‌شود. این شیشه‌ها در حالت عادی شفافند و با دیگر شیشه‌های لمینیت تفاوت چندانی ندارند، اما در اثر مجاورت با آتش این طلق‌ها منبسط شده و به یک محافظ مات و سخت تبدیل می‌شوند و پس از طی مدت زمان مورد انتظار براساس نوع آن طلق شروع به سوختن می‌کند. این ویژگی منجر به کاهش انتقال حرارت از طریق شیشه گردیده و امکان تخلیه با آرامش را موجب می‎شود.

در طراحی یک ساختمان تجاری، عمومی یا مسکونی، رعایت حداقل استانداردهای ایمنی آتش سوزی که در مقررات ساختمان سازی ایران مطرح شده است باید انجام گیرد. انتخاب مشخصات دقیق شیشه ی ایمن در برابر آتش می تواند به شما اطمینان دهد که بیش از میزان مورد انتظار حفاظت افراد و ملک تأمین به خصوص در اماکن عمومی و مهم نظایر هتل‌ها و مراکز تجاری و … می‌شود.

شیشه‌های ‌مقاوم در برابر آتش شرکت الماس شیشه جهان نما با بهره‌گیری از بهترین مواد اولیه می‌توانند از شعله‌های آتش، گرمای تابشی و نفوذ بخارات به فضاهای حفاظت شده ساختمان به مدت ۱۸۰ دقیقه جلوگیری کرده و به فرار ایمن و به حداقل رساندن آسیب به اموال کمک نمایند.

پیشنهادی : مشاوره فنی و مهندسی

قیمت شیشه ضد حریق

برای تعیین قیمت گذاری باید به عواملی همچون متریال موجود در ساخت شیشه ضد حریق اشاره کرد. این مواد باید دارای بهترین عناصر باشند که از جدید ترین تکنولوژی روز بر گرفته شده اند. همچنین دستگاهی که در ساخت این محصول بکار می رود باید استاندارد سازی و کیفیت در تهیه آن لحاظ شود. رسیدگی به این عوامل موجب شده تا مقاومت و استحکام این محصول بیشتر از سایر محصولات در نظر گرفته شود. قیمت شیشه ضد حریق در محصولاتی بالاتر است که ویژگی های گفته شده در آن ها وجود داشته باشد.

پیشنهادی : نمای کرتین وال

سوالات متداول

شیشه ضد حریق از شیشه لمینت ساخته شده است و در فرآیند تولید آن از طلق های خاصی استفاده شده این شیشه ها در حالت عادی شفافند اما در اثر مجاورت با آتش این طلق‌ها منبسط شده و به یک محافظ مات و سخت تبدیل می‌شوند.

شیشه ضد حریق در برابر ضربه مقاوم است و نور را تا ۸۹درصد انتقال می دهد. این شیشه بر اساس استانداردهای جهانی شیشه ساخته شده است. این محصول از الماس شیشه جهان نما بسیار بادوام و اقتصادی است.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جهت اطلاع و خرید محصولات با شماره تلفن روبرو تماس بگیرید 09132075413
+