شیشه ضد گلوله از لحاظ ضخامت

شیشه ضد گلوله یک نوع شیشه ایمنی است که توسط فرآیند لمینت سازی تولید می گردد. در شیشه لمینت لایه ای از جنس معمولا پلی وینیل بوتیل (PVB) باعث چسباندن لایه های شیشه در کنار یکدیگر شده و از تقسیم شیشه به قطعات تیز در هنگام شکست جلوگیری می نماید. به عبارت دیگر شیشه لمینت دارای الگوی شکست عنکبوتی است که در اثر اصابت گلوله (در نوع ضدگلوله بودن) لایه میانی می تواند در برابر نفوذ گلوله مقاومت کند. در این صورت هر گونه تلاش برای ورود به کاربری موردنظر کند و پر سروصدا خواهد شد.

شیشه ضدگلوله نخستین بار توسط شیمیدان فرانسوی  Édouard Bénédictus (1878–۱۹۳۰)در هنگامی که او در آزمایشگاه خود مشغول به کار بود، کشف شد. بدین گونه که در اثر اصابت بطری شیشه ای به زمین، هیچگونه ترک یا شکستگی در آن رویت نشد. پس از بررسی های اولیه این شیمیدان ابتدایی ترین توع شیشه ضد نشکن با سلولوید به عنوان متصل کننده دو شیشه به یکدیگر کشف شد و توانست در سال ۱۹۰۹ جایزه حق اختراع این ایده را از آن خود نماید. پس از آن ایده استفاده از polyvinyl در شیشه‌های چند لایه در سال ۱۹۳۶ توسط Earl Fix از شرکت Pittsburgh Plate Glass مطرح گردید.

فرآیند لمینیت شیشه‌های ضدگلوله مطابق شکل شامل مراحل زیر است:

۱-پیش پردازش شیشه و انتقال آن به مرحله شستشو توسط ماشین آلات حمل کننده اتوماتیک

۲- شستشو و خشک کردن شیشه

۳-فرآیند چسباندن PVB به یک لایه شیشه

۴- قراردادن لایه دیگر شیشه بر رویPVB

۵- پرس کردن قطعات شیشه و PVB بر روی یکدیگر

۶- بارگیری و حمل شیشه

۷- اتوکلاو

شیشه ضد گلوله براساس نوع اسلحه و میزان حفاظت لازم دارای ضخامت متفاوت می باشد. کمترین تعداد لایه برای این نوع شیشه سه لایه می‌باشد که برای حفظ ایمنی در برابر اسلحه کلت در نظر گرفته می شود. پس از آن شیشه ضد گلوله چهار لایه برای مقاومت در برابر گلوله های اسلحه کلاشینکوف است. بنابراین شیشه دو لایه تنها شیشه ضد هجوم محسوب می گردد و در برابر ضربات چکش، تبر و … مقاومت می نماید. درصورتی که متاسفانه خیلی از افراد شیشه دو لایه را به عنوان شیشه ضد گلوله می شناسند.

شیشه ضدگلوله در عین حفظ زیبایی و شفافیت لازم (به خصوص برای کاربری های همچون طلا و جواهر فروشی ها ) دوام و کارایی بالایی دارد و علاوه بر حفظ ایمنی و امنیت به عنوان ویژگی اصلی خود دارای ویژگی های زیر نیز می باشد.

۱- در صورت استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا در هنگام تولید شیشه ضدگلوله (همانند طلق میانی PVB)، این شیشه عایق بسیار خوبی در برابر اشعه های مخرب UV خواهد بود و از عبور بیش از ۹۰ درصد این پرتوها جلوگیری به عمل می آورد.

۲- شیشه ضدگلوله راه حل مناسبی برای بسیاری از مشکلات طراحی معماری فراهم می کند و اگر به طور مناسب طراحی شود، حفاظت بیشتری در برابر اثرات بلایای طبیعی مانند طوفان، زمین لرزه و … را دارد. در صورت شکست شیشه در هنگام وقوع بلایای طبیعی شیشه پس از شکسته شدن در فریم خود بافی مانده و از آسیب به ساکنین جلوگیری می نماید.

۳-شیشه ضدگلوله برمبنای ضخامت و لایه های طلقی مورد استفاده در بین آنها عایق مناسبی برای عبور صدا محسوب می شود و میزان صدای عبوری از ان نسبت به شیشه های تکجداره معمولی بسیار کمتر است

۴- شیشه های ضدگلوله داری طول عمر فراوانی می باشند. این امر مستلزم آن است که در هنگام تولید این محصول از متریال درجه یک و ماشین آلات و دستگاه های مدرن و پیشرفته استفاده گردد. به طور مثال استفاده از طلق میانی (PVB) با کیفیت پایین، با گذشت زمان می تواند باعث حباب زدگی در اطراف شیشه گردد. همچنین تحت شرایط دمایی و فشار مناسب است که پیوند شیمیایی و مکانیکی مناسب بین شیشه و طلق میانی ایجاد می گردد که فراتر از اتصال معمولی آنهابه یکدیگر است و باعث می شود شیشه و طلق میانی تحت هیچ شرایطی از یکدگیر جدا نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جهت اطلاع و خرید محصولات با شماره تلفن روبرو تماس بگیرید 09132075413
+