شیشه ضد گلوله چگونه اختراع شد ؟

نخستین بار یک شیمیدان فرانسوی به نام “بندیکتوس ” در اوایل قرن بیستم بر اثر یک تصادف جالب توانست تکنیک اولیه ساخت نوعی شیشه نشکن و مقاوم را بدست آورد .

او روزی در آزمایشگاه خود مشغول جابجا کردن تعدادی از بطریهای حاوی مواد شیمیایی بود که ناگهان یکی از آنها از ارتفاع زیاد به زمین افتاد . وی با کمال تعجب مشاهده کرد که بطری شیشه ای با اینکه یک لیتر گنجایش داشت و سنگین هم بود در برخورد با کف آزمایشگاه نشکست .

“بندیکتوس ” شیشه را مورد بررسی قرار داده و متوجه شد که محتوی شیشه محلول سلولزی بوده که به مرور زمان تبخیر شده و فقط قشر نازکی از آن روی بدنه داخلی بطری رسوب کرده و همین رسوبات مانع شکستن شیشه شده است…!!

مهمترین نکته در  لایه هایی از پلاستیک و شیشه است و از شیشه های معمولی ضخیم تر و پلاستیک درون لایه ها معمولاً از مواد کربن دار می باشد.این شیشه ضخیم ولی شفاف است.

وقتی گلوله به شیشه ضد گلوله پرتاب می شود اولین لایه شیشه سوراخ می شود ولی لایه پلاستیکی فشار گلوله را می گیرد و آن را متوقف می کند به این ترتیب گلوله نمی تواند به آخرین لایه شیشه برسد.

این نوع شیشه شامل چهار لایه۱۰ میلی‌متری وسه  لایه پلاستیک ضخیم است. در هر مورد ، ابتدا از طریق وصل کردن به خلاء ، هوای بین لایه‌‌ها را خارج کرده ، ضخامت شیشه و پلاستیک را به هم می‌جشبانند و بعد تحت فشار ۱۳ اتمسفر در دمای °۱۲۰C ، به مدت سه ساعت نگه می‌دارند تا لایه‌ها کاملا به همدیگر بچسبند.

حال ببینیم مقاوم ترین شیشه ضد گلوله ساخت کجاست ؟

در سال۲۰۰۵ نیروی هوایی امریکا اعلام کردماده شفاف و مستحکمی تولید کرده که قادر است در برابر گلوله‌هایی که می‌توانند سپر محافظ وسایط نقلیه زره پوش را سوراخ کنند مقاومت کند.

این ماده که از جنس اکسی نیترات آلومینیوم است و با نام تجاری آلون شناخته می‌شود می‌تواند جایگزین همه شیشه‌های کنونی در روی وسایط تقلیه زره پوش شود که به وسیله نیروهای پلیس و ارتش مورد استفاده قرارمی‌گیرد.به نوشته هفته نامه نیو ساینتیست در جریان آزمایش این ماده در دانشگاه دیتن در اوهایو این شیشه جدید توانست در برابر گلوله‌های تفنگ دور زن روسی ام ‪ ۴۴که کالیبر ‪ ۳۰دارد و تفنگ دورزن براونینگ که دارای کالیبر ‪۵۰ است مقاومت کند.این شیشه همچنین در برابر رگبار گلوله‌های ضد سپر که دارای کالیبر ‪۳۰ هستند مقاومت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جهت اطلاع و خرید محصولات با شماره تلفن روبرو تماس بگیرید 09132075413
+