“چسب سیلیکون/ چسب شیشه دوجداره”

چسب سیلیکون (چسب شیشه دوجداره)در صنعت ساختمان برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوام و طول عمر بالای آنها نسبت به محصولات مشابه از دلایل اصلی استفاده روز افزون این ماده به شمار می‌آید. در طی ۲۵ سال اخیر استفاده از این ماده نوآورانه با مزایای زیست محیطی، برای عایق بندی ثانویه شیشه‌های دو جداره (dual-sealed insulating glass (IG))، آببندی نماهای شیشه‌ای ساختمان و … به طور پیوسته در استفاده از شیشه دوجداره افزایش یافته است. دو جزء این محصول در دو رنگ سفید و مشکی بوده و در هنگام تزریق توسط پمپ‌های مخصوص میکس به میزان تعیین شده مطابق با مشخصات فنی محصول ترکیب می‌شود. لازم به ذکر است، در صورتی که از نسبت مشخص و مخصوص هر چسب استفاده نگردد، چسب کارایی و کیفیت خود را از دست خواهد داد. از ویژگی‌های اصلی سیلیکون خاصیت ارتجاعی و چسبندگی آن است و در عین حال می‌تواند در برابر اشعه‌ی تابش فرابنفش خورشید (UV) مقاومت خوبی داشته باشد. سیلیکون‌ها خواص مشترکی از هر دو جنس شیشه و پلاستیک را با خود به همراه دارند. این مواد همانند شیشه‌ها در مقابل رطوبت و دماهای بالا مقاوم بوده و واکنش بسیار کمی با سایر مواد دارند. درزگیرهای سیلیکونی به دلیل بهره‌مندی از خواص عایق بودن و چسبندگی بالای خود، نقش مهمی را در بهبود انرژی و کارایی آن در ساختمان‌ها ایفا کرده و از ورود و خروج هوای سرد یا گرم متناسب با فصل تابستان یا زمستان جلوگیری به عمل می‌آورد.مقایسه‌ی چسب سیلیکون (چسب شیشه دوجداره)با محصول مشابه دیگر همانند پلی سولفاید نشان می‌دهد که پلی سولفاید گذردهی بین گازهای تزریقی مابین لایه‌های شیشه را به شدت محدود می‌کند. در مقابل سیلیکون دو جزیی مزایایی از قبیل مقاوت کششی بالا، مقاومت بالا در برابر نوسانات دمایی و همچنین عمر بالاتری نسبت به پلی سولفاید دارند که به هیچ عنوان قابل اغماض نیست. این ویژگی ها در نماهای ساختمانی بسیار حائز اهمیت بوده و رعایت آنها برای جلب رضایت کارفرما و ارائه محصولات با طول عمر و کیفیت بالا لازم می‌باشد.سایر مزایا چسبندگی قابل قبول به شیشه و فلز جلوگیری از گذردهی گازهای تزریق شده بین شیشه‌ها مانند آرگون مقاومت در برابر تغییرات دمایی، محیطی و شیمیایی طول عمر بالای ماده آببندی و درز گیری عالی مقاومت در برابر فشار و دماهای بالا انعطاف پذیری بسیار بالاشرکت الماس شیشه جهان نما به منظور افزایش کیفیت و طول عمر محصولات تولیدی از چسب های سیلیکون در مراحل فرآوری و نصب شیشه‌های خود استفاده می‌نماید. این موضوع سبب شده تا مدیران شرکت بتوانند با اطمینان کامل حفظ کارایی محصولاتشان را تا ۱۵ سال تضمین نمایند. در همین راستا مدیران شرکت جهت تأمین مواد اولیه‌ی خط تولید کارخانه‌ی خود، افزایش سرعت خط تولید، دسترسی سریع و آسان و برطرف کردن مشکلات خرید این محصول، اقدام به واردات این نوع چسب‌ها نموده و امکان خرید آن را برای همکاران خود در صنعت ساختمان نیز فراهم نموده‌اند. دستورالعمل‌های فنی انواع چسب‌های سیلیکون برای راهنمایی بیشتر کاربرد آنها همراه با قابلیت‌ها و محدودیت‌ های آنها به صورت زیر ارائه گردیده است.

مقالات چسب شیشه

مطالب مفید چسب شیشه

آب بندی شیشه نمای ساختمان ها امروزه دغدغه بسیاری از افراد و مدیران ساختمان ها می باشد. چرا که آب بندی بسیاری از پنجره ها کار راحتی نیست، فرم و شکل شیشه ها و پنجره ها به صورت قدی و طولی به کار می رود و همین امر باعث سخت تر شدن کار است.

نکته مهم برای آب بندی پنجره های نما و آب بندی شیشه نمای ساختمان این است که سطح مورد نظر حتما باید با دستمال مرطوب پاکسازی شود. زیرا گردو غبار سبب می شود چسب، سطح مورد نظر را به خوبی پر نکند و چسبنگی کافی ایجاد نشود. همچنین برای پاکسازی بهتر می توان از مواد بنزینی و حلال های مختلف استفاده کرد و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه آن را با دستمال خشک پاکسازی کرد سپس عمل آب بندی سطوح را انجام داد.

اجرای چسب سیلیکون و آکواریوم:

روال انجام و اجرای چسب آکواریوم با گان مخصوص خودش انجام می شود و اجرای درزگیری نما و یا سطوح زمانی معادل ۳۰ دقیه لازم دارد و البته زمان استاندارد برای گیرایی این نوع چسب ها معمولا ۲ تا ۳ روز می باشد.

درزگیری سطوح با چسب پلی یورتان:

چسب پلی یورتاناز مواد تشکیل دهنده بسیار قوی ساخته شده است. بسیار دقت کنید که اگر سطوح مورد نظر آفتاب خور است از چسب های ضد  uvاستفاده شود زیرا این چسب ها مقاومت خوبی در مقابل نور خورشید دارند و به راحتی از بین نمی روند.

نکته مهم دیگر اسن است که تمامی چسب های پرکننده درزه ها و آب بندی نما و کلیه سطوح درزهای بین ۳ تا ۳۰ میلیمتر را به خوبی پر میکنند.

معمولا به دلیل داشتن درز در پنجره های نما، دمای داخل ساختمان متعادل نمی شود به این صورت که با زیاد کردن بخاری در فصل سرما باز هم احساس سرما می شود و با زیاد کردن کولر در فصل گرما احساس خنکی نمی شود.همچنین هنگام بارندگی پیش می آید که از درز پنجره ها آب به داخل وارد می شود. برای عایق کردن پنجره ها از چسب پلی اورتان و چسب سوپر سیلیکون استفاده می شود.

چسب درزگیر ثانویه شیشه دوجداره:

چسب ثانویه شیشه دو جداره بر پایه رزین پلی اورتان دو جزئی است که در مرحله نهایی فرآیند تولید پکیج پنجره دوجداره برای آببندی درزهای پیرامونی آن به منظور جلوگیری از ورودی هوا و رطوبت در بین دو لایه شیشه اجرا می گردد.

ویژگی ها:

  • چسبندگی عالی به شیشه و آلومینیوم (اسپیسر) و آببندی بهتر در مقایسه با درزگیر پلی سولفاید
  • حفظ خواص فیزیکی در محدوده زمانی کاربردی
  • مقاومت خوب نسبت به اشعهUV
  • حفظ خواص چسبندگی و الاستیکی در پریودهای مکرر انقباض و انبساط محیطی
  • بدون بو و حلال و استفاده از مواد شیمیایی مناسب که مشکلات تنفسی و متابولیسمی مشابه پلی سولفاید را به هیچ وجه ایجاد نمی نماید.
  • نداشتن مشخصه شره و سهولت در اجرای آن

به منظور حصول چسبندگی مطلوب چسب به شیشه، از تمیز بودن لبه شیشه از هر گونه چربی و گرد و غبار و خاک اطمینان حاصل نمائید و بهتر است این بخش از شیشه با حلال مناسب تمیز گردد. پس از آماده سازی سطح، قسمت (جزءA )خمیر رزین را با قسمت (جزءB) سخت کننده به نسبت اختلاط (مطابق با دستور العمل) مخلوط نمائید تارنگ محصول پس از اختلاط بطور یکنواخت مشکی گردد. پس از اختلاط دو جزء مواد بتدریج  عمل نموده  و خواص ارتجاعی مطلوب در برابر دمای متغییر محیط وپریود های مکرر آن، اوزون،اشعه ماوراء بنفش وترکیبات شیمیا ئی مختلف موجود در محیط های صنعتی را حفظ می نماید. توصیه می شود تا حداکثر ۲۵ دقیقه  پس از اختلاط درزگیر اعمال شود. درجه حرارت مطلوب محیط در طی فرآیند اعمال چسب درزگیر شیشه ۲۵-۱۵ درجه است.

اگر در اجرای نمای کرتین وال سیلیکون غیر مهندسی در پروژه استفاده شود چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد؟

مزیت اصلی سیلیکون خاصیت ارتجاعی و چسبندگی آن است و در عین حال می تواند در برابر اشعه تابش فرابنفش مقاومت خوبی داشته باشد. ولی بر عهده پیمانکار و کارفرماست که دقت کنند تا سیلیکون های کارتریجی موجود در بازار که به هیچ وجه برای کارهای دقیق تولید نشده اند را به کار نبرند.قابل تامل است این که وقتی چسب های کارتریجی در مصارفی مانند سرامیک و کاشی حمام و دستشویی به کار می روند چگونه می توانند در کار حساسی مثل دوجداره سازی شیشه نیز با همان کیفیت به کار روند در واقع باید دقت نمود تولید کنندگان این گونه چسب ها خودشان بر روی کارتن بسته بندی محصولاتشان مطلبی در خصوص دوجداره سازی شیشه عنوان نمی کنند و کاربرد های اصلی آن را در مصارف غیر حساس تری ذکر می نمایند.

اما یک چسب سیلیکون خوب چه برتری هایی نسبت به چسب های کارتریجی دارد و نشانه های آن چیست ونمای کرتین وال و چسب سیلیکون با چه نسبتی بهترین منظز نما را حاصل می نمایند؟

  1. چسبندگی قابل قبول به شیشه و فلز
  2. مقاومت کششی خوب
  3. جلوگیری از گذردهی گازهای تزریق شده بین شیشه ها مانند آرگون
  4. مقاومت بالا در برابر تابش پرتو فرابنفش
  5. مقاومت در برابر تغییرات دمایی
  6. سیلیکون مهندسی پایه اسیدی ندارد (چسب های کارتریجی بوی تندی دارند که به دلیل پایه اسیدی بودن آن هاست)
  7. طول عمر بالای ماده با حفظ ویژگی های ذکر شده

کاربرد چسب سیلیکون مشکی

  1. سطوح داخلی ساختمان
  2. سطوح بیرونی ساختمان
  3. پنجره و شیشه های دوجداره ، یکی از کاربردهای اصلی این چسب استفاده جهت آب بندی و درزبندی پنجره های دوجداره و در ساخت شیشه های دوجداره در کارخانه ها و کارگاه ها

ویژگی چسب سیلیکون مشکی

  1. دمای صحیح کارکرد این چسب سیلیکون از -۴۰ درجه سانتی گراد تا ۱۸۰ درجه سانتی گراد
  2. در شرایط درجه حرارتهای زیاد و کم خواص فیزیکی و الکتریکی خود را از دست نمی دهد
  3. خورندگی بسیار پایین ای چسب در حد نزدیک به صفر
  4. در دمای اتاق به شرایط خشک شدن نزدیک می شود
  5. چسبندگی و دوام آن زیاد می باشد و یک مانع بسیار عالی در برابر نفوذ آب به همین علت بیشتر برای کاربردهای آب بندی و درزبندی استفاده می شود
  6. خاصیت رنگپذیری دارد (پس از خشک شدن می توان آن را رنگ کرد)
  7. آنتی باکتریال و حاوی مواد ضد قارچ
  8. عایق حرارتی خوب
  9. در برابر اکسیداسیون و رطوبت پایداری خوبی دارد

چسب سیلیکون ماستیک

سیلیکون درزگیر All Fix یک چسب سیلیکون ماستیکی بر پایه اکریلیک می باشد بسیار مقرون به صرفه و بدون ترک خوردگی و بدون بوی حلال های نفتی و اسیدی

کاربرد چسب سیلیکون ماستیک

  1. مخصوص درزگیری و آب بندی پنجره های UPVC درزگیر سیلیکونی آلفیکس یکی از با کیفیت ترین سیلیکونایز های درزگیر بدون ترک خوردگی و با درصد سیلیکون بالا
  2. مخصوص ترک ها و اتصالات داخلی و خارجی
  3. ماستیک سیلیکونی All Fix مخصوص درزگیری و آب بندی کاشی ها ، سرامیک ، دور وان حمام ، دور توالت فرنگی و …
  4. مخصوص درزگیری و آب بندی درب و پنجره ساختمان ها

چسب سیلیکون شیشه ABZ

چسب سیلیکون شیشه ABZ یکی از بهترین درزگیرهای شیشه ، شیشه های دوجداره ، نمای کرتین وال ، شیشه ماشین و … می باشد و مواد به کار رفته در این چسب سیلیکون شیشه از با کیفیت ترین مواد کره ای می باشد و بدون بود و مواد اسیدی است و هیچ گونه واکنش شیمایی با شیشه و … ندارد و جزء دسته ی چسب درزگیر نیز محسوب می شود .

کاربرد چسب سیلیکون

از این محصول به عنوان چسب کرتین وال یا نمای لامل و هم به عنوان چسب سیلیکون استراکچرال نیز استفاده می شود

در فرآیند دوجداره سازی شیشه، دو نوع چسب مورد استفاده قرار می گیرد. چسب بوتیل بر پایه ایزوبوتیلن (PIB)به عنوان چسب اولیه وظیفه درزگیری بین شیشه و اسپیسر را دارد و مانع از نفوذ گردو غبار، رطوبت و … به فضای مابین شیشه و اسپیسر می گردد. همچنین چسب بوتیل نقش مهمی در عایق بندی و عدم خروج گاز آرگون تزریقی در شیشه ایفا می کند. این چسب شیشه دو جداره از خانواده چسب های حرارتی می باشد و از طریق دستگاه چسب بوتیل زن پمپ می گردد. نحوه عملکرد این دستگاه بدین صورت است که چسب بوتیل واردی به این دستگاه توسط المنت های حرارتی در دمای خصوص ذوب می گردد و سپس توسط جک هیدرولیک آماده پمپاژ می گردد. از طرف دیگر اسپیر با حرکت بر روی نوار نقاله به نازل چسب می رسد و توسط سنسور چشمی خروج چسب فعال شده و اسپیسر تا انتها بوتیل دار می شود. استفاده از چسب بوتیل نواری و اسپیسرهای بوتیل دار باعث کاهش کیفیت کار و غیراستاندارد شدن این شیشه ها می گردد. از دیگر ویژگی های چسب بوتیل این است که ضایعات آن پس از گرم شدن مجددا قابل استفاده می‌باشد.

چسب ثانویه که به عنوان درزبندی نهایی در این شیشه ها به کار می رود، چسب سیلیکون یا چسب پلی سولفاید است. چسب ثانویه شیشه دو جداره وظیفه عایق بندی شیشه را دارد و از بخارزدگی و خروج گاز آرگون جلوگیری به عمل می آرود. هر چه کیفیت چسب به کار رفته در این مرحله بیشتر باشد، شیشه دو جداره در مدت زمان بیشتری خاصیت و ویژگی‌های خود را حفظ می نماید. زمانی که چسب ثانویه به درستی تزریق شده باشد در حاشیه شیشه دو جداره باید یک حاشیه یکدست با ضخامت حدود ۴ میلیمتر و مشکی رنگ بدون هیچ منفذی قابل رویت باشد. چسب سیلیکون و چسب پلی سولفاید از دو جزء تشکیل شده اند که یک جز با وزن کمتر به عنوان سخت کننده (HARDNER) عمل می‌کند. این دو چسب در ویژگی هایی همچون زمان خشک شدن، مقاومت برشی، حفظ خاصیت الاستیکی، میزان انتقال رطوبت و استفاده در گسترده دماهای مختلف، تفاوت دارند. از مزایای دیگر این نوع چسب های شیشه دو جداره عبارتند از: مقاوم بودن در برابر اشعه uv و مقاومت در برابر شرایط اقلیمی و محیطی و حفظ خاصیت چسبندگی. لازم به ذکر است از آنجایی که این چسب ها متشکل از دو جزء می باشند نسبت اختلاط و ترکیب آنها در حصول ویژگی ها و کیفیت لازم بسیار مهم می باشد. بدین ترتیب باید حتما براساس دستورالعمل مخصوص چسب نه براساس تجربه اختلاط چسب ثانویه شیشه دو جداره صورت گیرد. درجه حرارت مطلوب محیط نیز در طی فرآیند تزریق چسب شیشه دو جداره بسیار (چسب سیلیکون یا چسب پلی سولفاید) از عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی کیفیت کار می باشد.