نمای کرتین وال

نمای کرتین وال شامل دو نوع نمای لامل و فریم لس می شود. لامل نام پروفیل های آلومینیومی است که بر روی شیشه نصب می گردند. این لامل ها به دو دسته افقی و عمودی تقسیم بندی می شوند. لامل های افقی که ترنسم نامیده می شوند به طور معمول در طول کمتر نسبت به لامل های عمودی یا همان مولیون اجرا می شوند. اما عرض لاملها با یکدیگر یکسان است. این اختلاف طول لامل ها در نمای کرتین وال به این دلیل در نظر گرفته می شود که بیشتر بار شیشه بر روی لامل های عمودی (مولیون) خواهد بود.
نمای کرتین وال

مزیت عمده استفاده از شیشه در نمای بیرونی ساختمان

بهره‌گیری از نور طبیعی تا عمق بیشتر در ساختمان است. نمای کرتین وال فریم لس نوعی نمای شیشه ی مدرن در صنعت ساختمان به شمار می‌آید. این نما برای مقاومت در برابر نفوذ هوا و آب، جذب نوسان ناشی از نیروی باد و نیروهای لرزه ای که بر روی ساختمان عمل می کند، مقاومت در برابر بارهای باد، و حمایت از نیروهای وزن بار مرده خود طراحی می شود.

نمای کرتین وال فریم لس

در مدل نمای کرتین وال فریم لس ابتدا فرآیند زیرسازی با شبکه‌بندی سطح نما به وسیله‌ی سازه‌های سبک و یا نیمه سنگین فلزی انجام می‌شود. سپس پروفیل‌های فریم لس بر روی شبکه‌بندی سوار می‌گردند. خصوصیت ویژه‌ی سیستم فریم لس این است که در سطح نما شیشه بیشتر دیده شده و آلومینیوم با ظرافت خاصی در کنار شیشه قرار می‌گیرد. همچنین پنجره‌های بازشو نیز قابل‌رؤیت نمی‌باشند. لازم به ذکر است که نمای کرتین وال فریم لس دارای پروفیل‌های آلومینیومی است و با نماهای شیشه‌ای فریم لسی که در آن‌ها از پروفیل آهنی استفاده می‌نمایند متفاوت است.

نصب شیشه لامل

در نماهای فریم لس شیشه‌ها با فاصله بسیار کم (در حد ۱۰ میلی‌متر) کنار هم قرار می‌گیرند. در سیستم لامل حد فاصل بین شیشه‌ها توسط درپوش‌ها با ابعاد و اشکال مختلف پوشانده می‌شود.

نصب نمای کرتین وال

مزایای نمای کرتین وال فریم لس

  • ایجاد عایق صوتی یکنواخت شیشه
  • عدم محدودیت رنگ فریم
  • نصب آسان شیشه
  • امکان ایجاد سطوح عایق صوت و حرارت با استفاده از پروفیل‌های Thermal Break
  • دارا بودن واشرهای مخفی جهت آب‌بندی

نمای لامل / نمای کرتین وال چیست؟

در نمای کرتین وال استراکچرهای آلومینیومی ( پروفیل های آلومینیومی ) که شیشه بر روی آنها سوار می شوند ؛ “نمای لامل” نامیده می شوند.

لامل های افقی و عمودی

لامل ها در دو بخش افقی و عمودی در نمای کرتین وال قرار می گیرند . به لامل های افقی “ترنسم” و به لامل های عمودی “مولیون” می گویند . ضخامت یا ساختار لامل های افقی و عمودی با هم یکسان است.

شکست حرارتی

در طراحی لامل ، شیار هایی تعبیه شده است که بتوان لاستیک های EPDM جهت اعمال (Thermal Break) را جهت شکست حرارتی به آن متصل نمود.

موارد زیر از  مزایای نمای کرتین وال را شامل می شود:

  • یکسان سازی متریال به کار رفته در نمای ساختمان
  • ساختار یکپارچه فضای بیرونی
  • عدم محدودیت در متراژ
  • استفاده حداقل ۵ % بیشتر از نور بیرونی
  • کاهش بالای مصرف انرژی
  • حذف تمامی اتصالات و لوازم جانبی در نما

انواع نمای کرتین وال لامل

  • سیستم درپوش دار فیس کپ

در این نوع نمای کرتین وال شیشه قاب آلومینیومی دور شیشه وجود ندارد و شیشه مستقیما بر وری استراکچر آلومینیوم قرار می گیرد و یک پروفیل نگه دارنده یا زهوار که بر روی پایه لامل پیچ می گردد شیشه را نگه داته و مانع واژگونی آن می شود. در نهایت بر روی این نگهدارنده نیز درپوش های آلومینومی در ابعاد و اشکال متفاوت قرار می گیرد. این سیستم می تواند نیمه درپوش دار نیز باشد و یکی از لامل های افقی یا عمودی حذف گردد و از لاستیک های مخصوص جهت آب بندی نهایی استفاده می گردد.

  • سیستم یوچنل

این نوع سیستم یک سیستم سبک و مقرون به صرفه است اجرای سیستم یوچنل به دلیل نحوه اتصال شیشه و ابعاد مدول ها و میزان تحمل بار در ساختمان با ارتفاع زیاد توصیه نمی شود. در این نوع نما اسپیسرهای مورد استفاده u شکل است و برای نصب شیشه در فضای بین لامل های افقی و عمودی از لقمه های مخصوص استفاده می شود.

سیستم‌های نمای کرتین وال

  • سیستم Stick
    این سیستم که بیشتر به نام سیستم لامل در ایران معروف است، از ابتدایی ترین، کم هزینه ترین و زمان برترین روش های تولید نمای کرتین وال است. در این روش پس از برش پروفیل های لامل عمودی و افقی براساس ابعاد مورد نظر، ابتدا اعضای عمودی (mullion ) و سپس اعضای افقی Transom)) نصب می شوند. در نهایت قطعات شیشه‌ یا لنگه‌های پنجره بازشو روی سیستم نصب میشوند.اعضای سیستم در کارخانه ساخته می شوند، اما نصب و لعاب شیشه ها و اتصالاتی مانند وصل نمودن پروفیل های عمودی آلومینیومی به استراکچر به وسیله براکت های گالوانیزه و یا استیل به طور معمول در محل کار انجام می گردد.
  • سیستم Ladder
    بسیار شبیه سیستم stick است و بخش هایی از نمای کرتین وال درکارخانه ساخته شده و موجب کاهش زمان نصب می شود. نصب شیشه ها و آب بندی آنها در محل پروژه انجام می شود.از مشکلات استفاده از چنین سیستمی کاهش عملکرد سازه ای و قابل رویت بودن اتصالات مولیون ها می باشد.
  • سیستم Unitized
    در این روش تمام اجزا و مراحل نصب حتی نصب یراق آلات در کارخانه ساخته و مونتاژ می شود. سیستم Unitized دارای مزایای از قبیل سرعت؛ هزینه های نصب کمتر و کنترل کیفیت بالا در تمام بخش های ساخت و نصب را داد. چنین سیستمی مزایای اقتصادی مناسبی برای پروژه های بزرگ و با سرعت اجرای بالا دارد.همچنین در سیستم استیک با خرابی یک لامل برای تعویض قطعات معیوب منطقه بزرگی باید دوباره بازگشائی شود اما در سیستم یونیتایز سهولت بیشتری برای رفع این نقص وجود دارد.

انواع اتصالات نمای کرتین وال

چهار مدل پروفیل در اتصالات کرتین وال پرکاربرد می باشند . مدل های ۰۱۱-۱۴۰ و ۴۱۹-۵۰-۱۳۰ و ۴۱۵-۵۰-۱۳۰ و ۱۲۰-۵۰ که به صورت شاخه های ۶ متری تولید می گردید. و بر اساس نوع قید افقی که در پروژه استفاده میگردد برش داده میشود. این پروفیل ها با استفاده از دو نوع پلیت نگهدارنده به پروفیل عمودی متصل مبگردد .

پلیت مناسب برای پوشش لبه ها در نمای کرتین وال

  • فلنج اتصال ریلی قید های افقی به عمودی ۳۴۹۷
  • فلنچ اتصال ثابت قید های افقی به عمودی۵۰۳۴

انواع نصب و مونتاژ نمای کرتین وال

  • نصب متوالی
  • نصب کشویی

نحوه برش دو سر پروفیل نمای کرتین وال

  • برش پروفیل در اتصال ثابت
  • برش پروفیل در اتصال کشویی

مقررات ملی ساختمان بر نمای کرتین وال

پروفیل های عمودی در این نوع سیستم می بایست بر اساس بارهای دینامیکی باد و وزن شیشه ها مقاومت لازم را دارا باشند، برای محاسبه مقاومت ابتدا لازم است بارهای وارده را تثبیت کنیم.

بارهای وارده بر نمای کرتین وال

  • بار باد
  • بار وزن شیشه
  • بار زلزله
  • بار برف

تستهای ضروری سیستم های نمای کرتین وال

  • تست های En 1383 و AAMA در نمای کرتین وال (Manufactures Association American Architect ural )
  • تست ترکیبیCWCT در نمای کرتین وال (Technology Center for Window and Cladding )

تست های En 1383 در نمای کرتین وال

  • تست هوابندی En 12153 در نمای کرتین وال
  • تست آب بندی En 12155 در نمای کرتین وال
  • تست مقاومت در برابر باد En 12179 در نمای کرتین وال

هم چنین تستهای مربوط به زلزلهAMA 51/7 / AAMA 51/6 / AAMA 51/5 و تستهای مقاومت ضربه ای شامل EN 1349 / EN 1419 / EN 126 نیز از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

دلایل شکست نمای کرتین وال

شکست شیشه ممکن است به علت بسیاری از عوامل مانند مواد تشکیل شیشه،محاسبات اولیه نمای شیشه و تماس فیزیکی اتفاق بیفتد. ممکن است تحت تاثیر بار و باد قرار گیرد. شایع ترین و شناخته شده ترین عامل شکست شیشه ای ناشی از ترکیبات نیکل سولفید NiS، نقص در سطح، شکستگی حرارتی، فشار ضربه، و حرکت سیستم های پشتیبانی سازه ای می باشد. شیشه تاثیر قابل توجهی در عملکرد دینامیکی سازه نمای شیشه ای دارد. با این حال، شیشه ممکن است عملکرد دینامیکی سازه ای را کاهش دهد.

  • ناکافی بودن سولفید نیکل در شیشه نمای کرتین وال
  • واکنش نیکل سدیم در شیشه نمای کرتین وال
  • نقص سطحی در شیشه نمای کرتین وال
  • شکست حرارتی در شیشه نمای کرتین وال
  • فشار و ضربه بر شیشه نمای کرتین وال
  • جابجایی سیستم پشتیبان سازه ای

تفاوت شیشه در نمای کرتین وال

شاید در ابتدای منظور ما را از شیشه دوجداره صنعتی و شیشه دوجداره دست ساز متوجه نشده باشد. در این مقاله منظور از شیشه دوجداره صنعتی شیشه های می باشد که تمام مراحل ساخت ان در کارخانه های پیشرفته و با دستگاه های کاملا اتوماتیک می باشد. این در حالی می باشد که شیشه های دست ساز در کارگاه های متفرقه ساخته می شود. شاید با مقایسه ظاهری و در یک نگاه متوجه تفاوت این دو شیشه دوجداره نشوید اما باید گفت تفاوت زمانی نمایان می شود که این دو محصول در نمای کرتین وال یا نمای لامل مورد استفاده قرار می گیرد. این معایب با گذر زمان بعد از نصب مشخص می شود.

نمای کرتین وال تحت بارگذاری

جرئیات نمای کرتین وال شیشه ای طوری طراحی شده است که استراکچر تمام آلومینیومی آن در مواجه با انواع تنشهای وارده از جابجایی سازه اصلی ساختمان در زلزله، نیروی مستقیم زلزله و باد ، نشست های احتمالی و وزن خود نما کاملا منعطف عمل کرده که بخاطر همین قابلیت به آن self-support یا خود ایستا اطلاق میگردد.
در سیستم کرتین وال لامل با توجه به باربر بودن، پروفیل های آلومینیومی دارای سطح مقطع بزرگتری هستند و از مقاومت بالایی برخوردارند، به همین خاطر دیگر نیازی به شبکه بندی آهنی در نما ندارد . پروفیل های اصلی باربر نما پروفیل های لامل یا مولیون گفته میشود. پروفیل های لامل عمودی توسط پیچ و مهره به پلیت هایی با سوراخ لوبیایی قابل رگلاژمتصل به سازه اصلی و یا کمربند فلزی، متصل میشوند. سوراخ لوبیایی این پلیت ها علاوه بر مزیت امکان رگلاژ حین نصب باعث انعطاف نما در مقابل جابجایی طبقات و عناصر سازه اصلی در هنگام زلزله می شود. ابعاد پروفیل لامل کرتین وال با توجه به بار و فشار های متحمله متفاوت خواهند بود. به لامل افقی، باراستاتیکی وزن و بار دینامیکی حدود ۲۰% فشار باد وارد برشیشه روی خود، وارد میشود. به لامل عمودی، باراستاتیکی وزن و بار دینامیکی فشار باد وارد برسطح باربر لامل وارد میشود. (سطح باربر لامل عمودی عبارتست از آکس تا آکس شیشه های دو طرف لامل عمودی) همچنین فشار های ناشی از نشست و مولفه های قایم و افقی زلزله نیز به آن وارد میشود. ادامه مطلب

انواع نمای کرتین وال لامل

بااین حال امروزه بسیاری از طراحان برای افزایش زیبایی نما از داخل ابعاد لامل ها را برابر در نظر می گیرند. لامل ها از نظر جنس می توانند به نوع چوبی، آلومینیومی و فولادی تقسیم شوند. سطح مقطع لامل انواع متفاوتی دارد. به منظور عایق بندی حرارتی نمای کرتین وال لامل در برابر تغییرات اقلیمی و نیروهای جوی شیارهایی در مقاطع آلومینیومی تعبیه می شود که در آنها لاستیک EPDM قرار داده می شود. برای افزایش سطح و کیفیت عایق بندی می توان از پروفیل های ترمال بریک استفاده کرد. به عبارت دیگر سیستم های نمای کرتین وال لامل با توجه به ماهیت و ساختار آنها و کاربرد عایق های حرارتی از عایق بندی صوتی، حرارتی و رطوبتی بالایی برخوردار است و نفوذ پذیری در این سیستم نما امکان پذیر نمی باشد. از دیگر ویژگی های مهم نمای کرتین وال لامل قابلیت آنادایز آلومینیوم در رنگ های مختلف است و می تواند با مقاطع مختلف و طبق دیتیل های طراحی شده اکستروژن شود که از نظر تولید قطعات لامل جهت آب بندی و یا سوار کردن لاستیک های درز بندی و هوابندی روی آن با هیچ نوع مصالح دیگری قابل مقایسه نیست. هم چنین ساختار آلومینیومی نمای کرتین وال به گونه ای ساخته می شود که در از نظر سازه ای در برابر انواع تنش های وارده همچون زلزله، باد، نشست احتمالی ساختمان و … مقاومت نماید.

  • سیستم درپوش دار فیس کپ: در این نوع نمای کرتین وال شیشه قاب آلومینیومی دور شیشه وجود ندارد و شیشه مستقیما بر وری استراکچر آلومینیوم قرار می گیرد و یک پروفیل نگه دارنده یا زهوار که بر روی پایه لامل پیچ می گردد شیشه را نگه داته و مانع واژگونی آن می شود. در نهایت بر روی این نگهدارنده نیز درپوش های آلومینومی در ابعاد و اشکال متفاوت قرار می گیرد. این سیستم می تواند نیمه درپوش دار نیز باشد و یکی از لامل های افقی یا عمودی حذف گردد و از لاستیک های مخصوص جهت آب بندی نهایی استفاده می گردد.
  • سیستم کرتین وال یوچنل: این نوع سیستم یک سیستم سبک و مقرون به صرفه است اجرای سیستم یوچنل به دلیل نحوه اتصال شیشه و ابعاد مدول ها و میزان تحمل بار در ساختمان با ارتفاع زیاد توصیه نمی شود. در این نوع نما اسپیسرهای مورد استفاده u شکل است و برای نصب شیشه در فضای بین لامل های افقی و عمودی از لقمه های مخصوص استفاده می شود.

نمای کرتین وال تحت بارگذاری

جرئیات نمای کرتین وال شیشه ای طوری طراحی شده است که استراکچر تمام آلومینیومی آن در مواجه با انواع تنشهای وارده از جابجایی سازه اصلی ساختمان در زلزله، نیروی مستقیم زلزله و باد ، نشست های احتمالی و وزن خود نما کاملا منعطف عمل کرده که بخاطر همین قابلیت به آن self-support یا خود ایستا اطلاق میگردد.
در سیستم کرتین وال لامل با توجه به باربر بودن، پروفیل های آلومینیومی دارای سطح مقطع بزرگتری هستند و از مقاومت بالایی برخوردارند، به همین خاطر دیگر نیازی به شبکه بندی آهنی در نما ندارد . پروفیل های اصلی باربر نما پروفیل های لامل یا مولیون گفته میشود. پروفیل های لامل عمودی توسط پیچ و مهره به پلیت هایی با سوراخ لوبیایی قابل رگلاژمتصل به سازه اصلی و یا کمربند فلزی، متصل میشوند. سوراخ لوبیایی این پلیت ها علاوه بر مزیت امکان رگلاژ حین نصب باعث انعطاف نما در مقابل جابجایی طبقات و عناصر سازه اصلی در هنگام زلزله می شود. ابعاد پروفیل لامل کرتین وال با توجه به بار و فشار های متحمله متفاوت خواهند بود. به لامل افقی، باراستاتیکی وزن و بار دینامیکی حدود ۲۰% فشار باد وارد برشیشه روی خود، وارد میشود. به لامل عمودی، باراستاتیکی وزن و بار دینامیکی فشار باد وارد برسطح باربر لامل وارد میشود. (سطح باربر لامل عمودی عبارتست از آکس تا آکس شیشه های دو طرف لامل عمودی) همچنین فشار های ناشی از نشست و مولفه های قایم و افقی زلزله نیز به آن وارد میشود.

ابعاد پروفیل های لامل عمودی یا همان مولیون های عمودی نمای کرتین وال استیک بر اساس چند آیتم زیر محاسبه میشوند:

  1. اختلاف تراز ارتفاعی تکیه گاه یا همان نقاط اتصال لامل های عمودی به سازه اصلی.
  2. ارتفاع کلی ساختمان، محل قرارگیری ساختمان و یا به عبارت دیگر سرعت باد وارد بر نما.
  3. فاصله عرضی مابین لامل های عمودی که باعث تغییر سطح باربر لامل میشود.

لامل ها یا مولیون های افقی حدود ۵ ملیمتر در هر دهنه کوچکتر میباشند که این فضا در طرفین با لاستیک u شکل مخصوص پر میشود. این مورد باعث میشود فضای حرکت برای لامل های عمودی در هنگام تنش و جابجایی فراهم آورد. لامل های عمودی در هر طبقه بصورت مستقل و فقط از اتصال بالا گیر دار و آویزان است. قطعات لامل های متوالی توسط لقمه یا اصطلاحا سینی به هم متصل میشوند که این سینی تنها به یکی از لامل ها پیچ میشود و بین ۲ لامل یک درز انقطاع ۲ سانتی قراردارد. این باعث میشود لامل های عمودی مستقل عمل کرده و بتوانند در جهت موازی با نمای ساختمان و در جهت بالا و پایین، در هنگام انبساط و انقباض پروفیل ها و همچنین نشست های احتمالی کف طبقات یا وسط دهانه تیر ها حرکت کنند. در این نما تنها نقطه اتصال پروفیل های آلومینیومی با پروفیل های آهنی در قسمت پلیت هاایست که با پیچ و مهره لامل را نگه میدارند، که در این نقاط نیز با نصب قطعه لاستیکیدی الکتریکال باعث حذف این ارتباط مستقیم شده و از ایجاد پیل الکتریکی و خوردگی آلومینیوم طی دراز مدت پیش گیری خواهد شد.

با توجه به خواسته های کارفرما و شرایط پروژه پیشنهادات فنی برای نمای کرتین وال شیشه ای ارایه میگردد. مواردی که نقش تعیین کننده در ارایه این پیشنهاد دارند در زیر ارائه شده است.

۱- ارتفاع تیر افقی طبقات یا دال کف

۲- ارتفاع کف سازی و دیوار چینی نما

۳- ارتفاع سقف کاذب در محل نما

۴- وجود یا عدم وجود کادر پرده

۵- تعداد مورد نیاز و محل قرارگیری بازشو ها

۶- میزان نورگیری فضاها، جهتقرار گیری نما ، بررسی خط زاویه تابشی خورشید بر روی نما در طول روز و سال

۷- بررسی درجه اهمیت نور در فضاهای پشت نما

۸- بررسی خطوط دید با در نظر گیری کاربری های پشت نما و دید خارج

۹- بررسی تراز ارتفاعی محل قرارگیری دستگیره بازشو ها

۱۰- بررسی شرایط اقتصادی و هزینه بهینه

لیست اجرای نمای کرتین وال 1

۱۱- بررسی ابعاد شیشه با توجه به وزن آن و اثرات ضربه پذیری و شکست، حالت های متفاوت امنیت شیشه مانند سکوریت و لمینیت برای هر جداره شیشه دوجداره

۱۲- بررسی شرایط انرژی ساختمان و انتخاب نوع شیشه از نظر میزان گسیل انرژی، ضخامت، نوع و رنگ و یا شیشه های با کارایی بالا و کم گسیل یا ضد UV

۱۳- بررسی میزان صدای محیط اطراف پروژه ، ضریب انتقال صدای نما و میزان صدای مطلوب بهینه داخل

۱۴- بررسی میزان فاصله خط نما از سازه اصلی برای محاسبات سازه ای نوع اتصال

۱۵- بررسی محدودیت های قوانین شهری از جمله میزان پیش آمدگی، درصد مساحت شیشه و ابعاد شیشه و غیره

لیست اجرای نمای کرتین وال 1۱۶- ارتفاع طبقات و بررسی فواصل تکیه گاهی پروفیل های لامل

۱۷- در نظر گیری میزان سرعت و فشار باد و ضرایب آن و ارتفاع کلی ساختمان در محاسبات سازه ای نمای کرتین وال لامل

۱۸- محاسبه فشار های وارد بر نمای کرتین وال شیشه ای لامل از جمله بار مرده وزن نما، باد و مولفه قائم زلزله و…

۱۹- محاسبه فشارهای خاص مانند یخ زدگی، مولفه افقی زلزله و موج انفجار وغیره در پروژه های خاص

۲۰- بررسی شرایط نظافت نمای کرتین وال شیشه ای لامل پس از بهره برداری و در نظر گیری پیش نیازها و محدودیت های نصب کلایمر دایمی یا استفاده از مواد نانو و یا تعبیه محل اتصال مورد نیاز برای کارگران نظافت در ارتفاع

۲۱- بررسی میزان بارندگی منطقه، جهت و زاویه آن نسبت به نما و همپوشانی اثر باد و باران همزمان و توانایی مقاومت نما در مقابل ورود آب

۲۲- بررسی نوع ومحل اتصال فینیشینگ داخل ساختمان به نمای کرتین وال شیشه ای لامل

۲۳- بررسی نوع پوشش پشت شیشه های کاذب خصوصا در نماهای شیشه ای با شیشه غیر رفلکس(شیشه اسپندرل)

لیست اجرای نمای کرتین وال 1

۲۴- بررسی متریال های استفاده شده در کنار نمای کرتین وال لامل و دیتایلینگ اتصال آن ها به یکدیگر

۲۵- بررسی وجود زاویه یا قوس در پلان، مقطع و یا نما در طرح معماری نمای کرتین وال شیشه ای لامل و امکان سنجی و دیتایلینگ اجرای آن

۲۶- بررسی محدودیت های زمانی اجرای نما

۲۷- بررسی امکان ارائه خدمات پس از فروش با توجه به متریال های کار شده و محدودیت های تامین آن در طی سال های بهره برداری

۲۸- تعیین نوع جهت بازشو با توجه به کاربری مورد انتظار از آن

۲۹- بررسی نوع پوشش پشت نمای شیشه ای در زمان بهره برداری و انجام اقدامات لازم جهت هماهنگی شیشه های نما از خارج پس از بهره برداری و جلوگیری از عدم ناهمگونی نما بواسطه قرارگیری پوشش های متفاوت قسمت ها مختلف نما از داخل

۳۰- بررسی طراحی داخلی فضاها و انتخاب رنگ مناسب داخل نمای کرتین وال متناسب با آن

۳۱- بررسی تقسیمات فضایی پشت نما ، ستون ها و تیغه ها و نحوه برخورد آن با نمای کرتین وال

۳۲- بررسی میزان پرت شیشه با توجه به مدولاسیون در نظرگرفته شده

مقررات ملی ساختمان برای نمای کرتین وال

نمای شیشه های کرتین وال، سیستمی نسبتا جدید در صنعت نمای کشورمان است که تاکنون با استقبال بسیار مناسب بازار نیز روبه رو بوده است. روشن است آگاهی رسانی و طرح اطلاعات فنی در این زمینه می تواند باعث ارتقای این قبیل سیستمهای نوین در کشورمان شود. نماهای شیشه ای کرتین وال یکی از رو شهای پوشش سطح نماهای بناها می باشد. پروفیل های عمودی در این نوع سیستم می بایست بر اساس بارهای دینامیکی باد و وزن شیشه ها مقاومت لازم را دارا باشند، برای محاسبه مقاومت ابتدا لازم است بارهای وارده را تثبیت کنیم. بارهای وارده مورد محاسبه در نمای شیشه ای کرتین وال شامل موارد زیر می باشد:

  1. بار باد
  2. بار وزن شیشه
  3. بار زلزله
  4. بار برف

بار باد

مطابق بند ۶- ۶ مبحث ۶ مقررات ملی ساختمان، ساختمان ها و ساز هها و کلیه اجزاء و پوشش های آنها باید برای اثر ناشی از باد براساس ضوابط طراحی و ساخته شوند، این اثر باید با توجه به حداکثر سرعت باد در منطقه، ارتفاع و شکل هندسی ساختما نها و میزان حفاظتی که موانع مجاور برای آنها در مقابل باد ایجاد م یکنند، محاسبه شوند. برای تعیین اثر ناشی از باد باید فرض شود که باد به صورت افقی و در هر یک از امتدادها، به ساختمان اثر می کند. در طراحی کافی است اثر باد در دو امتداد عمود برهم، ترجیحا در امتداد محورهای اصلی ساختمان، و به طور غیر هم زمان بررسی شود؛ لازم به ذکر است در این محاسبات اثر ناشی از بار باد و بار زلزله جمع نمیشود. برای محاسبه بار باد در این ساختمان ها و سازه ها باید یکی از دو روش زیر را به کار گرفت:

الف) روش تحلیل دینامیکی

ب) روشهای تجربی و استفاده از تونل باد مطابق رو شهای معتبر بین المللی. ملی ساختمان برای نمای کرتین وال ۲بار وزن شیشه

از وزن شیشه هایی که روی پروفیلهای افقی نصب می گردد، باری حاصل می شود که در محاسبات می بایست در نظر گرفت. این نیرو بر روی پروفیل های افقی از هر نقطه که تاکوزشیشه قرار گرفته وارد م یشود. بار وزن شیشه در محاسبات همانند بارهای مرده بوده و از وزن اجزاء دائمی سازه کرتین وال می باشد. البته قابل توجه است در محاسبه این گونه بارها، باید وزن واقعی مصالح مصرفیمورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس فرمول های زیر ممان اینرسی لازم جهت پروفیل های افقی Iy را می توان محاسبه کرد:

نزدیکی تاکوزهای زیر شیشه به کنار ههای شیشه اثر مثبت دارد، لیکن فاصله بین تاکوزها نمی بایست زیاد باشد.

۳-بار زلزله
ساختمان ها و اجزای آنها باید برای اثر ناشی از زلزله بر اساس ضوابط مقررات ملی ساختمان ایران و مبحث بارهای ناشی از زلزله، طراحی و ساخته شوند. زلزله مبنای طراحی، زلزله ای است که احتمال وقوع آن در ۵۰ سال عمر مفید ساختمان، کمتر از ۱۰ درصد باشد. همچنین ساختما نهای با اهمیت زیاد یا بلندتر از ۵۰ متر، باید ضوابط ویژه ای را برای اثر ناشی از زلزله سطح بهره برداری که احتمال وقوع آن در ۵۰ سال بیشتر از ۹۹ / ۵ درصد است، اقناع کند. لازم به ذکر است، تمامی عناصر باربر باید به نحوی به هم پیوسته باشند تا در زمان وقوع زلزله عناصر مختلف از هم جدا نشده و سازه به طور یکپارچه عمل کند. مطابق قوانین و مقررات ملی ساختمان، مبحث ششم بخش نیروی جانبی زلزله موثر بر اجزای غیر سازه ای ماده ۸- ۲- ۷- ۶ و جدول شماره ۷- ۷- ۶ ماده فوق اتصالات عناصر سازه ای پیش ساخته در هر امتداد، عدد یک در نظر گرفته می شود.

ملی ساختمان برای نمای کرتین وال ۳
۴-بار ناشی از برف: در مقررات ملی ساختمان مبحث ششم و دربخش ۴- ۶ در خصوص بار برف مبنا و نحوه شناسایی و محاسبات آن اطلاعات ضروری ذکر گردیده است.

پس از آشنایی با بارهای وارده بر ساز ههای کرتین والی می بایست به این نقطه اشاره کرد که نتایج حاصل از این مباحث در محاسبه انحراف مجاز پروفی لهای آلومینیومی مورد ارزیابی قرار می گیرد و از این طریق با توجه به اینکه رفتار پروفیل های عمودی ساز ههای کرتین وال شبیه ستون های لاغر در مباحث محاسباتی می باشد. بر اساس این انحراف مجاز می توان بهترین و بهینه ترین پروفیل مورد نیاز را انتخاب کرد.

انواع اتصالات نمای کرتین وال

در این مقاله قصد داریم تنواع پروفیل های اتصالات قیدهای transom به mullion را شرح دهیم و در همین راستا انیمیشن نحوه مونتاژ نمای کرتین وال را در این مقاله قرار داده ایم. برای اتصال قید های افقی (transom) به قید های عمودی (mullion) نیاز به پروفیل ها می باشد که به آنها connector میگویند . استفاده از این مقاطع بستگی به نوع کاربرد و نیز ابعاد قید های افقی میتواند متغییر باشد. چهار مدل پروفیل پرکاربرد در اتصالا کرتین وال می باشند . مدل های ۰۱۱-۱۴۰ و ۴۱۹-۵۰-۱۳۰ و ۴۱۵-۵۰-۱۳۰ و ۱۲۰-۵۰ به صورت شاخه های ۶ متری تولید گردیده و بر اساس نوع قید افقی که در پروژه استفاده میگردد برش داده شده و توسط دو نوع از پلیت های نگهدارنده به پروفیل عمودی مورد استفاده قرار مبگردد. حال برای پوشش مناسب لبه ها نیاز به دو نوع پلیت می باشد.

  • فلنج اتصال ریلی قید های افقی به عمودی ۳۴۹۷اتصال ریلی قید های افقی به عمودی ۳۴۹۷
  • فلنچ اتصال ثابت قید های افقی به عمودی۵۰۳۴
  • اتصال ثابت قید های افقی به عمودی۵۰۳۴

همانطور که میدانیم که نمای کرتین وال به دو صورت نصب و مونتاژ میگردد که عبارتند از:

  1. متوالی
  2. کشویی

در مونتاژ به روش متوالی از یک سمت نما با نصب پروفیل عمودی کار را استارت زده و با نصب اتصالات بر روی MULLION ها قید های افقی را قرار داده و در نهایت پروفیل عمدی دیگری نصب میگردد. اما در روش کشویی تمای پروفیل های عمودی نمای کرتین وال نصب گردیده و با استفاده از اتصالات کشویی پروفیل های عمودی را نصب میکنند .

باید بدانیم در روش های مختلف نحوه برش دو سر کرتین وال متفاوت است که در پایین تصاویر آنها قرار داده شده است.

نحوه برش پروفیل در اتصال ثابتبرش پروفیل در اتصال ثابت

نحوه برش پروفیل در اتصال کشویی

برش پروفیل در اتصال کشویی

حال با تماشای انیمیشن نحوه نصب و مونتاژ نمای کرتین وال که توسط شرکت FARAFACADE تهیه گردیده است

نمای یک ساختمان به منظور یکپارچگی سازه‌ی آن در کنار حفاظت از فضای داخلی دارای اهمیت قابل توجهی است. نماهای کرتین وال یکی از راه‌های محافظت از ساختمان در برابر عوامل بیرونی به شمار می‌آید. برخلاف سایر مصالح ساختمانی، سیستم کرتین وال نازک و سبک وزن است و معمولاً از آلومینیوم و شیشه ساخته شده است. این سیستم نقش سازه‌ای در ساختمان ایفا نمی‌کند. از این رو تنها می‌تواند وزن خود را تحمل نماید، در حالی که بار باد از طریق اتصالات در طبقه یا ستون به سازه ساختمان منتقل می‌نماید. شرایط نصب آن به گونه ای است که انعطاف‌پذیری خاصی در مواجه با تنش‌های ناشی از زلزله و نشت‌های احتمالی ساختمان در مواقع اضطراری دارد. در طراحی پروفیل‌های این سیستم مباحث مربوط به زلزله, باد و محاسبات استاتیکی مطابق با استانداردهای بین‌المللی کاملاً رعایت شده و بر اساس آن‌ها نوع پروفیل مورد نیاز با مقاومت لازم انتخاب می‌گردد. کرتین وال به دلیل تنوع و تطبیق‌پذیری یک گزینه جذاب مدرن برای نماهای ساختمان به شمار می‌آیند. با توجه به توانایی سیستم در برابر نفوذ آب و هوا، نمای کرتین وال در صرفه‌جویی انرژی بسیار کارآمد و مؤثر است. استفاده از آن هزینه‌های گرمایشی، خنک‌سازی و نورپردازی ساختمان را کاهش خواهد داد. بنابراین علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه ساخت و ساز، در بلندمدت صرفه اقتصادی مناسبی نیز دارد.

انواع نمای کرتین وال شیشه‌ای

این نوع نما به دو دسته اصلی نمای لامل و فریم لس تقسیم می‌شود. در مدل لامل به دلیل مقاومت بسیار بالای پروفیل‌های مورد استفاده نیازی به اجرای شبکه‌بندی نیست و پروفیل‌ها به وسیله‌ی اتصالات قوی به ساختمان متصل می‌شوند. در مواردی به دلیل حساسیت ساختمان که باید بارهای زیادی را تحمل نماید یا ارتفاع سازه بسیار زیاد است از تقویت پروفیل‌ها با استفاده از فولاد بهره می‌گیرند. نقطه ضعف این سیستم نسبت به سیستم فریم لس، نمایان و قابل تشخیص بودن بازشو در نمای ساختمان هست. لازم به ذکر است که در اکثر نقاط دنیا نمای لامل را به نام نمای استیک (Stick) می‌شناسند. لامل در واقع نام پروفیل‌های آلومینیومی است که شیشه‌ بر روی آن‌ها سوار می‌شود. در اصلاحات تخصصی لامل‌های قائم مولیون و لامل‌های افقی ترنسم نامیده می‌شوند. سیستم لامل خود شامل انواع مختلف کپ دار، نیم کپ، تقویتی با فولاد، اسکای لایت و …. می‌شود که بر اساس نوع کاربری پروژه و در نظر گرفتن تمام الزامات طراحی نمای ساختمان انتخاب می‌گردد.

سیستم نمای کرتین وال لامل نیم کپ

مزایای نمای کرتین وال لامل

بهره‌گیری از بالاترین نوآوری و تکنولوژی در اتصالات پروفیل‌ها به یکدیگر (T-cleats)
آب‌بندی صحیح و اصولی سیستم با استفاده از انواع واشرهای مخصوص از جنس EPDM))
در نظر گرفتن مناسب انبساط و انقباض پروفیل‌ها
هدایت آب‌های حاصل از تعریق شیشه‌ها به وسیله کانال‌های مخصوص دریناژ از لامل‌های افقی به لامل‌های عمودی
استفاده از تکیه‌گاه خاص جهت نشیمنگاه شیشه‌ها و واشر کشی مخصوص
افزایش سرعت نصب با استفاده از قطعه‌های مخصوص Fiming Bracket جهت اتصال پروفیل‌های نما به سازه
امکان استفاده از درپوش‌های متفاوت با تنوع رنگ گسترده
مجهز به سیستم تخلیه هوا و آب باران.
قابلیت استفاده و نصب انواع شیشه با ضخامت‌های متفاوت
امکان نصب Opening یا مدل‌های بازشو
مراحل اجرا
انجام محاسبات استاتیکی و دینامیکی و ارائه مدولاسیون بر اساس طرح اولیه و محاسبه ضریب‌های مؤثر در پایداری سازه
ساخت و مونتاژ مدولهای کرتین وال
آغاز عملیات اجرایی :پیاده‌سازی و اجرای کمربندهای اصلی
اجرای براکت نگهدارنده
تثبیت و رگلاژ کرتین وال‌ها به‌وسیله پیچ و مهره
نصب شیشه
آب‌بندی شیشه

خرید نمای کرتین وال

مراحل اجرای نمای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال خود یک سازه محسوب می شود. یکی از انواع نمای شیشه ای ساختمان بوده که قادر به انجام اجرای نمای کرتین وال به جای استفاده از فریم آهنی از پروفیل های آلومینیوم بوده و در شکل نما به صورت مشبک مورد استفاده قرار می گیرد و تلفیقی از آلومینیوم و شیشه می باشد. نمای شیشه ای، به عنوان حائلی بین شرایط فیزیکی واقلیمی خارج ساختمان (شرایط جوی) و همچنین به عنوان نمایشگر هویت حجمی و زیبایی آن، انواع گوناگونی دارد که در اجرای نمای کرتین وال نقش مهمی را ایفا می کند.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             این کار از ترکیب مصاالح مختلف شکل می گیرد و به ساختمان معنا می دهد. دلیل استفاده اجرای نمای کرتین وال و نصب کرتین وال در نور و انرژی خورشید در ساختمان ها از اساسی ترین راه های صرفه جویی و بهینه انرژی در معماری است و عدم استفاده از این دستاورد در معماری موجب شده تا مشتریان از شفافیت دور و فضاها را از نعمت گرما بخشی محروم شوند. در نمای سطح شیشه ای دوجداره دو شیشه در کنار هم و با فاصله در قابی ازجنس آلومینیوم قرار می گیرند و حاصل کاریک Curtain Wall می شود. با توجه به نکات گفته شده، اجرای نمای کرتین وال مراحلی دارد که باید به دست افراد متخصص همچون تیم الماس شیشه جهان نما انجام گیرد. مراحل اصلی شامل موارد زیر می باشد:

  1. ارائه مدولاسیون بر اساس طرح اولیه
  2. محاسبه ضریبهای موثر در پایداری سازه و همچنین توجه به میزان پرت مصالح
  3. ساخت و مونتاژ مدول های کرتین وال
  4. آغاز عملیات اجرایی پیاده سازی و اجرای کمر بند های اصلی

دیتیل های کرتین وال

این دیواره ها به گونه ای ساخته شده اند که هوا درفضای مابین دو شیشه جریان پویا دارد. اولین سازندگان این دیوارها، متخصصان آلمانی بودند که هدف اصلی شان محافظت از محیط زیست بوده است. وجود هوا در بین این دو جداره باعث می شود که گرما و سرما به میزان نیاز کاربر تعیین شوند و به نوعی به محیط زیست و کاهش مصرف انرژی کمک می کنند. دتایل اجرایی کرتین وال dwg کمک بزرگی برای امر بود.

دو دلیل استفاده از دیوارهای شیشه ای در سطح ساخت و ساز جهانی و ایران

  • فراهم ساختن امکان ورود نور طبیعی روز
  • امکان رویت منظره بیرون و تهویه مناسب.یکی از زیباترین نماهای مدرن ساختمانی است.
  • نمای کرتین وال را می توان در دو نوع رده اصلی Facecap و Full Frameless طبقه بندی نمود.

قیمت نمای کرتین وال و اجرای آن

نمای کرتین وال دارای طراحی خاصی است که بدون شک هر یک از خریداران به محض دیدن نمای آن، علاقه مند به نصب آن خواهند شد. این اقدام از گرما و سرمای بیش از حد جلوگیری کرده و در مقابل حرارت عایق می باشد. هر چه عوامل ذکر شده بیشتر باشد، مرغوبیت به مراتب بالاتر خواهد رفت و قیمت نیز بیشتر خواهد شد. عوامل مهم دیگری که در تعیین قیمت نمای کرتین وال و اجرای آن موثر هستند، شامل نوع اجرای نمای کرتین وال تهران و سایر شهرها، ارتفاع کار، نحوه نصب نما در ساختمان، متراژ در نظر گرفته شده و نوع برند شیشه انتخاب شده، دستمزد معماران و مهندسین می شود. برای اینکه از قیمت ها به طور دقیق آشنا شوید، توصیه می کنیم با کارشناسان فروش در مجموعه الماس شیشه جهان نما تماس حاصل فرمایید. همچنین می توان اضافه کرد که نمای کرتین وال تهران یکی دیگر از مزایای خرید از این مجموعه است و اگر هم  به جز اصفهان، ساکن تهران باشید می توانید بدون نگرانی از امکانات استفاده کنید و از قیمت نمای کرتین وال و اجرای آن آگاه شوید.

تفاوت نمای کرتین وال و فریم لس

اگر بخواهیم به صورت جزئی به تفاوت نمای کرتین وال و فریم لس بپردازیم باید ابتدا به سراغ ساختار هر دو و نحوه نصب آن ها برویم. تفاوت بعدی در میزان استفاده از پروفیل آهنی و حتی آلومینیومی است. اگر قصد خرید دارید، توصیه ما این است که بیشترابعاد شیشه را در نظر بگیرید. به طور مثال نمای فریم لس در ابعاد و اندازه گیری دارای محدودیت است به همین دلیل باید در حین استفاده و خرید به آن توجه شود. شاید در ظاهر عجیب باشد اما مقاومت نمای کرتین وال از فریم لس بیشتر است اما در عوض هزینه اجرای فریم لس از کرتین وال کمتر در نظر گرفته می شود.

شرکت الماس شیشه جهان نما

شرکت الماس شیشه جهان نما فعالیت خود را در حوزه های  شیشه سکوریت،شیشه لمینت ، شیشه کنترل کننده انرژی ،نمای کراتین وال ، نرده شیشه ای و در راستای گسترش کیفیت در امر طراحی، تولید و اجرای سازه و نماهای شیشه‌ای و از  سال ۱۳۸۲ آغاز نموده است .

سوالات متداول

شکست شیشه کرتین وال می تواند به دلیل ناکافی بودن سولفید نیکل، واکنش نیکل سدیم، نقص سطحی، شکست حرارتی، فشار و ضربه بر شیشه نمای کرتین وال و جابه جایی سیستم باشد.

بهره‌گیری از بالاترین نوآوری و تکنولوژی در اتصالات پروفیل‌ها به یکدیگر، آب‌بندی صحیح و سیستم اصولی، هدایت آب‌های حاصل از تعریق شیشه‌ها و مجهز به سیستم تخلیه هوا و آب باران از جمله مزایای نمای کرتین وال است.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

جدیدترین مقالات

جهت اطلاع و خرید محصولات با شماره تلفن روبرو تماس بگیرید 09132075413
+