کلمه‌ی لمینت (Laminate) در زبان انگلیسی به معنای پوشش با یک لایه‌ی پلاستیکی شکل است. رزین، PVB، EVA و طلق های۳D ELASTIC از جمله مواد شیمیایی می‌باشند که تاکنون در صنعت فرآوری شیشه لمینت به عنوان میان لایه شیشه لمینت مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اگر بخواهیم این مواد شیمیایی را از نقطه نظر محبوبیت در کاربرد دسته‌بندی کنیم، رزین ماده‌ی منسوخ شده، PVB پر کاربردترین و متداول‌ترین ماده و طلق‌های ۳D ELASTIC ماده‌ای نوظهور به شمار می‌آیند. رزین که به صورت مایع بین دو لایه شیشه تزریق شده، روشی کم هزینه‌تر و با کیفیت پایین نسبت به سایر مواد می‌باشد. عدم تخلیه حباب‌های هوا، کاهش شفافیت شیشه و متمایل شدن به رنگ زرد به مرور زمان از جمله معایب استفاده از این محصول می‌باشد. هم چنین از نقطه نظر مقاومت، عایق صوتی و جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید شیشه‌ی لمینت شده با رزین مایع دارای عملکردی ضعیف و غیر قابل مقایسه با سایر مواد شیمیایی نام برده می‌باشد. در دهه‌های اخیر PVB (پلی وینیل بوتیرال) با شفافیت بی‌نهایت بالا، چسبندگی بسیار خوب، سختی و انعطاف‌پذیری توانسته است به جایگاه ویژه‌ای در صنعت فرآوری شیشه لمینت دست یابد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی طلق‌های ۳D ELASTIC به منظور ارتقای کیفیت و تنوع محصولات در فرآیند لمینت‌سازی (laminating Process)  مورد استفاده قرار گرفته است. در کنار مزایای برتر و افزایش کارایی و بهره‌وری این طلق نسبت به PVB (مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی مثل رطوبت و حرارت، عایق صوتی بهتر، شفافیت عالی، مقاومت کششی بالا و محافظت در برابر اشعه UV)، تفاوت اصلی آن سازگاری این ماده با مواد دیگر همچون پارچه و کاغذ و … است که باعث خلق شیشه لمینت در طرح‌های مختلف تزیینی و دکوراتیو شده است.

اصطلاح خودکشی شیشه در مواردی که شیشه سکوریت (Tempered Glass) بدون دلیل و خود به خود شکسته می‌شود، به کار می‌رود. در ابتدا باور مردم بر این بود که شیشه سکوریت شیشه نشکنی است که تحت هیچ شرایطی شکسته نمی‌شود. در صورتی که این باور در مورد هر نوع شیشه‌ای اعم از سکوریت، لمینت و … اشتباه می‌باشد. چون شیشه به دلیل عناصر تشکیل دهنده‌ی آن اساسا ماده‌ای شکننده بوده و فرآوری‌هایی که روی آن انجام می‌شود، تنها میزان مقاومت در برابر تحمل فشار و ضربه را بالا برده و مدت زمان شکستن آن را به تعویق می‌اندازد. یکی از دلایل اصلی و عمده‌ی خودکشی شیشه سکوریت ایجاد لب پریدگی و آسیب به لبه‌های شیشه در هنگام عملیات نصب و راه‌اندازی است. تنش فشاری وارده به شیشه به دلیل این آسیب در سطح شیشه گسترش یافته و به مرور زمان منجر به شکست ناگهانی و ریزش شیشه بدون علت می‌گردد.

یکی دیگر از دلایل شکست خود به خودی شیشه وجود ناخالصی سولفید نیکل در شیشه است. در هنگام تولید شیشه ناخالصی‌های بسیاری ممکن است به مایع مذاب شیشه وارد شوند. در میان این ناخالصی‌ها وجود سولفید نیکل می‌تواند در فرآیند شیشه سکوریت مشکلاتی ایجاد نماید. بدین صورت که انبساط سولفید نیکل در اثر احاطه‌ی آن توسط مولکول‌های شیشه باعث ایجاد فشار در سطح شیشه شده و به مرور زمان پدیده خودکشی شیشه سکوریت را ایجاد می‌نماید. انبساط سولفید نیکل با قرار گرفتن شیشه در معرض حرارت بیشتر شده و پدیده خودکشی شیشه زودتر اتفاق می‌افتد. بنابراین رعایت استانداردهای تولید شیشه و ارائه محصولی با کیفیت به بازار برای برطرف شدن چنین مشکلاتی بسیار ضروری می‌باشد. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ورود دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته به صنعت فرآوری شیشه احتمال وقوع چنین شکستی در طی ۱۰ سال به میزان ۸ در ۱۰۰۰برآورد شده است.

واحد مهندسی فروش شرکت الماس شیشه جهان نما کوشیده است تا با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و کارآمد خدمات منحصر به فردی را از مرحله تولید تا نصب کامل شیشه در محل در اختیار مشریان خود قرار داده و با رعایت تمام نکات و الزامات تولید و نصب در جهت برطرف شدن هر چه بیشتر این مسئله گام بردارد.

سایر دلایل خودکشی شیشه سکوریت

  • آسیب به هنگام جاسازی شیشه در قاب پنجره و تماس با پروفیل آلومینیومی
  • ناخالصی در عناصر تشکیل‌دهنده شیشه همانند سولفید نیکل
  • ایجاد خراشیدگی عمیق بر روی سطح شیشه
  • تنش‌های فشاری و کششی ایجاد شده در شیشه بر اثر ضربه و …
  • تنش‌های حرارتی ایجاد شده در اثر تغییر آب و هوا در شیشه

در هنگام تولید شیشه به دلیل شرایط محیطی و خطاهای انسانی ممکن است ناخالصی‌ها در آن وارد گردد. محققین تاکنون توانسته‌اند وجود بیش از ۵۰ نوع ناخالصی را در شیشه به اثبات رسانند. در میان این ناخالصی‌ها سولفید نیکل از جمله عناصری است که وجود بیش از حد استاندارد آن در شیشه باعث رخداد پدیده خودکشی در شیشه‌های سکوریت (نه شیشه‌های معمولی) می‌شود. با وجود اینکه شکست‌های سولفید نیکل بسیار به ندرت رخ می‌دهند، اما این موضوع به درک چگونگی خودکشی شیشه به دلیل سولفید نیکل کمک بسیاری می‌کند.

شیشه سکوریت تحت فرآیند حرارت دیدن مقاومت حدود چهار برابر بیشتر از شیشه معمولی پیدا کرده و ایمنی آن افزایش می یابد. سولفید نیکل در اثر آلایندگی نیکل ایجاد شده و با محبوس شدن توسط مولکول‌های شیشه در مرکز تنش فشاری قرار می‌گیرد. پس از آن زمانی که شیشه نصب شده و در معرض دماهای مختلف قرار می‌گیرد، سولفید نیکل که دارای قطر ۰.۰۰۳ تا ۰.۰۱۵ اینچ است منبسط شده و منجر به شکست شیشه می‌شود.

لازم به ذکر است که هیچ تکنولوژی شناخته شده‌ای نیست که کاملاً شکل‌گیری احتمالی سنگ‌های سولفید نیکل در شیشه فلوت را حذف کند، و به دلیل اینکه سنگ‌های سولفید نیکل بسیار کوچک هستند، هیچ راه عملی برای بازرسی وجود آن‌ها در شیشه وجود ندارد. با این حال تولید کنندگان شیشه فلوت با رعایت استانداردهای کنترل کیفیت‌ احتمال تشکیل سولفید نیکل را کاهش می‌دهند.

این لغت در انگلیسی به معنای مدل آزمایشی است و طراحان در مشاغل مختلف از موکاپ‌ها به عنوان یک پیش نمایش برای آثار خود استفاده می‌کنند. تنوع شیشه‌های ساختمانی در هنگام انتخاب محصول نهایی طراحان و معماران را با گستره‌ی نامحدودی روبه رو ساخته است. هر یک از انواع شیشه‌ها مزایا و محدودیت‌هایی دارد که در صورت استفاده اصولی و کارآمد از آنها با توجه به شرایط محیطی و کاربری ساختمان می‌تواند بهترین نتیجه را در طراحی،زیبایی و اثر بخشی آن در ساختمان ایجاد نماید. انتخاب نوع شیشه (سکوریت، لمینت، سان انرژی و …)، رنگ، رفلکس، پروفیل مورد استفاده و … مواردی هستند که در هنگام تصمیم‌گیری باید مدنظر معماران قرار بگیرد. شرکت الماس شیشه جهان نما جهت ارائه خدمات بهتر در این امر و کمک به فرآیند تصمیم‌گیری هر چه بهتر به مشتریان خود، قبل از ثبت سفارش نهایی محصول، یک نمونه از مدل انتخابی را با رعایت تمام جزییات درخواست شده از طرف مشتریان در محل ساختمان مورد نظر نصب می‌نماید. بدین صورت نتیجه نهایی انتخاب به کارفرما نشان داده شده تا بتواند بهتر بر روی جزئیات طرح از جمله انتخاب رنگ، ضخامت، نوع شیشه و … فکر کرده و تصمیم‌گیری نماید.