شیشه ضد انفجار

امروزه نیاز به داشتن ساختمان‌های ایمن و محافظ در برابر انفجار به دلیل تهدید حملات تروریستی با مواد منفجره بیش از بیش احساس می‌گردد. در این میان پنجره‌های شیشه‌ای به عنوان یک عضو حساس در این امر تبدیل شده‌اند. زیرا بسیاری از آسیب‌های ناشی از انفجار، نتیجه پرتاب قطعات شیشه‌ای است. مهندسان در تلاشند تا یک شیشه‌ی مقاوم در برابر انفجار را تولید کنند که علاوه بر برخورداری از سختی و مقاومت کافی در برابر انفجار، زلزله و یا طوفان‌های بادی سبک‌تر، نازک تر و شفاف‌تر باشد. در یک طوفان، گردباد یا انفجار بمب، یکی از دلایل اصلی صدمه و مرگ اغلب پرتاب سریع تکه‌های شیشه است.
شیشه ضد انفجار

انفجارها و بادهای زیاد باعث می‌شود که پنجره‌ها در ساختمان‌ها به هم ریخته شوند و در هر جهت از هم جدا گردند. به عبارت دیگر هنگامی که یک انفجار اتفاق می‌افتد، علت اصلی صدمه و مرگ، خود نیروی انفجار نیست، بلکه پرتاب شیشه و آوار به فضای اطراف است. این امر موجب شده تا افراد داخل و خارج ساختمان با پرت شدن قطعات شیشه به بدن و صورتشان، آسیب ببینند. به همین دلیل باید شیشه آنقدر محکم و با استحکام باشد تا با ضربه های پر فشار آتش سوزی آسیب نبیند. زیرا زمانی که آتش سوزی در نقطه اوج خود باشد، هیچکس نمی تواند آن را مهار کند. حتی در طوفان، گردباد یا حتی سیل و زلزله، یکی از عوامل مرگ، پرتاب شدید تکه شیشه است.

پیشنهادی : شیشه ضد حریق

برای مثال، یک گزارش پنتاگون در مورد بمب‌گذاری در برج هایی در عربستان سعودی بیان کرده است که:
دو نفر از ۱۹ نفر جان خود را به علت پرتاب شدید قطعات شیشه‌ای از دست داده‌اند. از ۱۷ نفر باقی مانده دیگر، ۱۰ نفر مورد صدمه‌ی شدید ناشی از پرتاب قطعات شیشه‌ای شده‌اند که قابل توجه بوده و حتی ممکن است باعث مرگ و میر ناشی از آسیب شدید شود. بنابراین، برای ۱۲ نفر از نفر، پرتاب شیشه عامل مهمی در آسیب و مرگ آنها بوده است.

برای مقابله با این خطر و کاهش آسیب الماس شیشه گستره‌ای از شیشه‌های مقاوم در برابر انفجار را طراحی کرده است. این پانل‌های شیشه‌ای مقاوم در برابر انفجار و بمب باید با یک سیستم دو جداره‌سازی مناسب ترکیب شوند تا بتوانند کارایی مؤثر را داشته باشند. چرا که شیشه و سیستم فریم در کنار هم کار می‌کنند تا حداکثر محافظت در مقابل آسیب را فراهم کنند.

پیشنهادی : شیشه رنگی

عوامل متعددی مانند اندازه انفجار، نزدیکی ساختمان به مرکز انفجار و نحوه ارتباط ساختمان‌های مجاور با یکدیگر و معماری آنها می‌تواند بر تغییر مسیر موج انفجار و اثر آن بر ساختمان‌ها تأثیر بگذارد. بررسی‌های پس از انفجار می‌تواند برخی نتایج عجیب و غریب را نشان دهد. ساختمان‌های محافظت نشده دورتر از محل انفجار می‌توانند آسیب بیشتری نسبت به ساختمان‌های نزدیکتر ببیند.

پیشنهادی : شیشه سکوریت

شیشه سکوریت مقاوم در برابر انفجار با استفاده از تکنولوژی لمینت ساخته شده و از طریق میزان مقاومت و پیوستگی بسیار بالای میان لایه‌ی استفاده شده در بین دو لایه شیشه و جذب انرژی  تولید شده در هنگام انفجار توسط یک بمب از میزان خطر پرتاب قطعات شکسته شده شیشه به میزان قابل توجهی می‌کاهد.این نوع شیشه بسیار مقاوم بوده و مطابق استانداردهای ASTM ساخته می‌شود. مطابق با این استاندارد شیشه‌های مقاوم در برابر انفجار باید فشارهای انفجار حداکثر را از سطوح بسیار پایین کمتر از ۱ تا حداکثر ۵۰ پوند در هر فوت مربع (Psi) و رویدادهای انفجار بسیار طولانی حفظ کند.

پیشنهادی : نمای کرتین وال

نصب شیشه‌های مقاوم در برابر انفجار در ساختمان‌هایی که هدف بالقوه حملات هستند و یا در مناطقی که مستعد ابتلا به بیماری‌های شدید هستند، می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد. علاوه بر این طراحی یک پنجره مقاوم در برابر انفجار ارزان قیمت و آسان برای نصب می‌تواند استفاده گسترده در ساختارهای غیر نظامی را تشویق، و در نتیجه محافظت از انسان‌ها در برابر حملات تروریستی و هم‌چنین بلایای طبیعی مانند زلزله و …را تضمین نماید.

پیشنهادی : شیشه ضد گلوله

خرید شیشه ضد انفجار

پیشنهادی : شیشه دو جداره

کاربردهای شیشه ضد انفجار

  • تأسیسات نظامی و دولتی
  • سفارتخانه‌ها
  • دادگاه‌ها
    ایستگاه‌های راه آهن
  • فرودگاه‌ها
  • امکانات تست نفت و گاز
  • آزمایشگاه های تخصصی

پیشنهادی : مشاوره فنی و مهندسی

ضرورت استفاده از شیشه ضد انفجار

یکی از مهمترین و اصلی ترین مصالح ساختمانی که باید در مکان هایی همچون کارخانه ها و آزمایشگاه ها نصب شود، شیشه ضد انفجار است زیرا این محل ها شرایطی دارند که ممکن است به دلایلی آتش سوزی اتفاق بیفتد. البته فضاها باید دارای درب ورودی و خروجی باشد تا در صورت بروز حادثه، افراد بتوانند از محل به سرعت خارج شوند. حتی کارخانه ها باید دارای درب های فراوان باشند البته هر کدام از شیشه های نصب شده نیز بایستی از فیلترهای استاندارد و امنیتی شیشه ضد انفجار رد شده باشد.

آشنایی با ویژگی های  شیشه ضد انفجار

می توان اشاره کرد شیشه های ضد انفجار به مراتب دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که هر مجموعه ای از آن ها برخوردار نیست. شرکت الماس شیشه جهان نما با بکار گیری جدید ترین تکنولوژی دنیا، استاندارد ترین و با کیفیت ترین محصولات را در اختیار مشتریان می گذارد. البته انتخاب این نوع شیشه نیازمند تخصص است و نباید با عجله و از روی بی حوصلگی انجام شود. به همین دلیل بهره مندی از بخش مشاوره فنی و مهندسی الزامی است به گونه ای که با پرداخت یک بار هزینه مشاوره، می توان از هزینه های اضافی و هدر رفتن آن با خرید شیشه نامرغوب، جلوگیری کرد.

شیشه های ضد انفجار موجب شده تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود و از هدر رفتن سرما و گرما جلوگیری به عمل آید. در ساختمان هایی که مسکونی هستند نیز می توان از شیشه ضد انفجار استفاده کرد. یکی از ویژگی های این محصول کاربردی، حفظ نظافت و پاکیزگی در هنگام نصب است. بعضی از شیشه ها در هنگام نصب و جایگذاری محیط را بهم ریخته می کنند، در حالی که ضد انفجار به این صورت نیست.

بهتر است رنگ این شیشه، شفاف انتخاب شود زیرا در اثر مجاورت با آتش ممکن است از کیفیت خود بکاهد. همچنین حرارت آتش به محیط کم می شود و همین امر موجب شده تا افراد در سایر واحد های ساختمان بدون نگرانی محیط را ترک کنند.

نتیجه گیری

در شرکت الماس شیشه جهان نما، طیف وسیعی از  شیشه‌های تخصصی مقاوم در برابر انفجار با استفاده از آخرین تکنولوژی لمینت‌سازی شیشه‌ها همراه با  خدمات کامل در ارتقاء امنیت ارائه می‌گردد. از طراحی تا تولید، عرضه، نصب و مدیریت پروژه، با تیم‌های با تجربه از نصب کننده‌ها و ناظران که مجهز و سازگار با چالش نصب در هر بخش از ساختمان شما می‌باشند.

پیشنهادی : شیشه لمینت

سوالات متداول

شیشه ضد انفجار با استفاده از تکنولوژی لمینت ساخته شده و از طریق میزان مقاومت و پیوستگی بسیار بالای میان لایه‌ی استفاده شده در بین دو لایه شیشه و جذب انرژی، در هنگام انفجار توسط یک بمب از میزان خطر پرتاب قطعات شکسته شده شیشه به میزان قابل توجهی می‌کاهد.

استفاده از شیشه ضد انفجار در تأسیسات نظامی و دولتی، سفارتخانه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و فرودگاه‌ها و دادگاه ها کاربرد دارد.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جهت اطلاع و خرید محصولات با شماره تلفن روبرو تماس بگیرید 09132075413
+