تاریخچه نمای اسپایدر و انواع آن

نمای شیشه ‌ای اسپایدر یا فین گلس جزو اولین سری از نماهایی است که با شیشه ساخته شدند. اولین بار در سال ۱۹۴۵ میلادی در شهر پاریس کشور فرانسه از نمای شیشه ‌ای اسپایدر استفاده شد. پس از آن در سال ۱۹۷۰ دو نفر به نام‌های وایلیس فابر و دومان در کشور انگلیس سازه‌ای را با نمای شیشه ‌ای اسپایدر ساختند که بسیار مورد توجه قرار گرفت و به عنوان سازه‌ای مدرن در اروپا و امریکا شناخته شد.

انواع نمای اسپایدر

اسپایدر با سازه خرپا فلزی:

در این روش خرپا فلزی جهت تحمل بار مرده و بار دینامیکی طراحی شده و اسپایدرها با جوش و یا پیچ بر روی این سازه نشسته و بار را منتقل می‌کنند. محاسبه خرپای اینچنینی بسیار ساده بوده و تولید این گونه خرپا نیز به سرعت انجام می‌پذیرد.

اسپایدر کابلی:

در این نوع اسپایدر سازه‌ای از کابل بصورت کراس و تور و یا خرپا وظیفه تحمل بار و انتقال آن به تکیه گاه‌ها را بر عهده می‌گیرد. ویژگی خاص این گونه نما زیبایی منحصر به فرد آن می‌باشد. اما محاسبه این مدل اسپایدرها پیچیده می باشد.

اسپیس فریم نمایشگاهی:

سازه های اسپیس فریم (space frame) فرم‌های هندسی منظمی می‌باشند که به طور متحد در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. با ترکیب اسپیس فریم می‌توان غرفه و سازه‌های نمایشگاهی متنوعی را ایجاد نمود. اسپیس فریم‌ها به وسیله بست، به یکدیگر متصل می‌گردند و شکل و سازه محکم و زیبایی را خلق می‌کنند که به واسطه شکل و ساختار هندسی خرپایی و وارد کردن نیرو در جهات مختلف باعث استحکام سازه می‌گردد و برای ساخت انواع فضاها از قبیل سالن، غرفه، تابلو بنر و غیره کاربرد دارد.

فین گلس:

نمای شیشه فین گلس که یکی از انواع نمای اسپایدری محسوب می شود نیز دقیقا با همین هدف در ساختمان سازی کاربرد دارد. اما مهمترین دلیل به کارگیری این نوع نمای شیشه ای با فین گلس، حذف چهاچوبها و شبکه های نگهدارنده شیشه می باشد. در اتصالات نمای شیشه ای فین گلس باله های شیشه ای نقش تعیین کننده را ایفا می کنند. در حقیقت شیشه هم نقش دیوار شیشه ای را دارد و هم سازه ای ایستکه دیوار بر روی آن سوار می شود. در این نوع نما انتقال بار به سازه توسط یک تیغه شیشه‌ای دو یا سه لایه صورت می‌گیرد. حاصل کار ظرافت و زیبایی و شفافیت فوق العاده می‌باشد.

اسپایدر کلمپ/ ایکس:

پنجه اسپایدر را می‌توان به شکل‌های مختلف طبقه بندی نمود ولی متداول ترین آن سیستم‌های کلمپ و ایکس می‌باشد. قطعات کلمپ بصورت یک گل میخ و یا یک قطعه صلیب شکل بوده که شیشه را در خود جای می‌دهند و قطعات ایکس قطعاتی هستند که بصورت حرف ایکس و یا اچ انگلیسی بوده و توسط پیچ‌هایی که در شیشه جاسازی می‌شوند به اسپایدر متصل می‌گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جهت اطلاع و خرید محصولات با شماره تلفن روبرو تماس بگیرید 09132075413
+